Med ett nytt förbundsnät ska alla våra förtroendevalda i avdelningar få ännu bättre stöd i sin vardag. 700 av Lärarförbundets förtroendevalda i avdelningar har svarat på vår enkät om hur deras behov ser ut.
Hela 250 personer vill vara med och utveckla vårt nya förbundsnät i
nästa steg. Det engagemanget är vi jätteglada för! Med den hjälpen ska
vi bygga ett förbundsnät som kommer underlätta för avdelningarna i deras
uppdrag: att stötta och rekrytera medlemmar samt driva professionens
villkor och förutsättningar. Det ska vara lätt att göra rätt!
När är det klart?
Planen är
att sjösätta det nya förbundsnätet i maj 2019. Dock är det
så att den den befintliga lösningen bygger på flera olika tekniska
ramverk och utvecklingen kommer att genomföras successivt. Allt kommer
inte att vara på plats i en första version och vi kommer kontinuerligt
att behöva arbeta vidare för att optimera såväl innehåll som
funktionalitet.
Hur ser resan ut?
Vi börjar med att
undersöka hur det befintliga förbundsnätet används och att ta reda på
hur de faktiska behoven hos användarna ser ut. Det är i utrymmet mellan
dessa två lägen som en förflyttning kan ske. Det är där vi kan förbättra
och skapa nytt som lever upp till användarens förväntningar.
Om enkäten
För
att få en tydligare bild av hur förbundsnätet används idag skickade vi i
början av mars ut en enkät till förtroendevalda i avdelningar.
Vi
ställde frågor kring deras arbetssituation som förtroendevalda, vilka
funktioner på förbundsnätet som gav dem störst nytta och vilka verktyg
de önskade att de hade tillgång till. Vi ställde också en öppen fråga
med möjlighet att lämna synpunkter till oss i projektgruppen att ta med
in i det fortsatta arbetet. Alla regioner och ordinarie styrelseuppdrag
finns representerade bland svaren.
Svaren från enkäten
Hälften
av de som svarat på enkäten uppger att de haft sitt nuvarande uppdrag
mellan 1-5 år och 19% har haft sitt nuvarande uppdrag i mer än 10 år.
Minst tid för uppdraget lägger enligt enkäten förtroendevalda i rollen
som sekreterare där 46% uppger att de har mindre än 3 timmar per
vecka till sitt uppdrag. Ordföranden uppger att de i snitt har 20-40
timmar per vecka till sitt uppdrag.
På frågan kring vilka arbetsuppgifter man lägger mest
tid på är de största kategorierna
1. Stöd till och dialog med medlemmar
och ombud (t ex medlemsärenden, medlemskontakt, rehab, kontakt med
ombud)
2. Löpande styrelsearbete (t ex läsa och skriva protokoll, mejl,
administration, samordna styrelsen, förberedelser, expeditionstid)
3.
Samverkan och förhandling (t ex samverkan i olika nivåer, läsa in sig på
underlag, dialog med arbetsgivare, tvister)
När vi frågade vilka funktioner på det
nuvarande förbundsnätet man upplever att man har mest nytta av i sitt
uppdrag är medlemshanteringen den absolut största kategorin. De som
svarade uppgav också att de har nytta av att kunna se ut- och inträden,
medlemmar i avdelningen, söka/hitta medlemsuppgifter och
kontaktinformation, av LOKA och att kunna skapa medlemslistor. De
använder också förbundsnätet i syfte att få aktuell, relevant och
fördjupad information; att kunna ta del av centrala och regionala
nyheter, följa aktuella frågor och för att ta reda på fakta och sätta
sig in i olika frågor på djupet.
Dessa
båda områden är också de där många vill se förbättringar. Man har
efterlyst en bättre, snabbare och mer effektiv medlemshantering där det
är enkelt att hitta kontaktinformation och skapa listor för utskick.
Många ifrågasätter LOKA och skulle helst se att all medlemshantering
sker på ett och samma ställe. Gällande information är det många som
frågar efter mer aktuell information och framför allt att det ska vara
lätt att hitta rätt information.
Funktioner som underlättar
diskussion, erfarenhetsutbyten och möjlighet till inspiration är också
något som efterfrågas. Det ska vara enkelt att komma åt avtal och att
hitta specifika delar av innehållet i avtalen. Vi ser också att många
efterlyser lathundar, mallar och andra hjälpmedel som kan underlätta i
det löpande administrativa arbetet och i kommunikationsarbetet.
Många
uppger också att de är nöjda med det innehåll som finns på
förbundsnätet idag men önskar en mer användarvänlig struktur och en
tydligare presentation av innehållet.
Vad
händer nu?
Resultatet från enkäten, tillsammans med arbete som tidigare
genomförts med att ta reda på hur behoven av digitalt stöd ser ut bland
Lärarförbundets förtroendevalda, tar vi med oss nu när vi går in
utvecklingen av det nya förbundsnätet. Nu i maj kommer vi att genomföra
kvalitativa användarstudier där vi ytterligare säkerställer att det
digitala stöd som utvecklas kommer att underlätta arbetet för
förtroendevalda i Lärarförbundets avdelningar.
Lärarförbundet
behöver, precis som alla andra organisationer, kontinuerligt förnya våra
arbetssätt. Med rätt digitala verktyg blir det lättare för våra viktiga
förtroendevalda i avdelningarna att kommunicera med medlemmar och skapa
engagemang. Fortsätt följa arbetet i bloggen!