Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Vi arbetar mer digitalt än vi tror...

Karin Berg funderar, något jetlaggad, över digitala begränsningar och möjligheter. Nyss hemkommen från en studieresa till Guangzhou i Kina.

Jag ligger i min säng, klarvaken och jetlaggad, klockan fem på morgonen. Kina har varit en fantastisk upplevelse där jag lärt mig massor om mig själv som människa och lärare, men även en hel del om den kinesiska skolan.

IMG_1430.JPG

Eleverna vi mötte i Kina arbetar inte digitalt så tillvida att de inte har tillgång till dator eller läsplatta. Det skulle störa elevernas koncentration för mycket fick vi höra. Däremot är mobilerna tillåtna i klassrummet och dessa var självklara verktyg i skolarbetet. De användes som översättare på engelska lektionerna, som miniräknare på matten som sökmotor osv. De användes också flitigt för att ta selfies med, We-Chatta (som är Kinas svar på Facebook) och annat som våra elever här hemma också gör med sina telefoner.

File_000.jpeg

Telefonanvändandet i Kina är intensivt precis som här hemma, även om de används betydligt mer tystlåtet. De tittar på filmklipp, chattar, spelar spel och dessutom läser många många böcker på sina mobiler. Talar i dem gör de dock sällan.

Som jag skrivit i tidigare inlägg är internet begränsat i Kina. Google och deras tjänster är förbjudet. Facebook och Instagram likaså, något som inte tycks bekymra dem särskilt mycket. Deras We chatt fyller mycket av de funktioner vi vill att ett socialt media ska göra och därför finns inte, hos gemene man, en efterfrågan att nå ut på andra sidan brandväggen. Hade efterfrågan funnits hade man lyckats med det, tänker jag.

Däremot är insåg vi snart att det är svårt för oss som kommer utifrån att anpassa oss till kinesernas vanor. Redan dagen efter vi kom från Kina skulle vi hålla vår första presentation om resan, vilket krävde att den var sammanställd och klar när planet lyfte hemåt. Jag och mina kollegor som är vana att arbeta tillsammans över Google blev snabbt frustrerade över att VPN loggade ut och att uppladdningen var trög. För bara två år sen var det kollaberativa arbetet som Driven erbjuder något okänt för oss nu kan vi nästan inte klara oss utan det.

På samma sätt var det självklart för oss att filma material att ta hem till eleverna på hemma plan. Att klippa ihop en kort film som ger eleverna en möjlighet att komma nära och förstå det jag annars bara hade kunnat berätta om är inte längre något som vare sig tar mycket tid eller är särskilt svårt. Att utforska och använda de digitala möjligheterna har på kort tid blivit en fullständig självklarhet i vårt arbete på skolan. Så självklart att när den stora tjocka brandväggen i Kina sätter käppar i hjulet och krånglar till arbetet blir vi frustrerade. Så hade det inte varit för bara något år sen.

Är du nyfiken på att höra mer om mina äventyr i Kina kan du lyssna på Jacobs och min podd som vi spelade in medan jag var i Guangzhou här.

Karin Berg är lärare i svenska, religion och medier, samhälle och kommunikation på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon driver också Skolsmedjan gör podden Skolsverige, skriver krönikor i Skolporten och kanske något mer. Vill du veta mer kan du läsa hennes blogg Fröken Bagares funderingar eller följa henne på Twitter @frokenbagare.

Kommentera inlägget!