Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Veckomail till pappa, mamma, farmor och Lotta.

"Det bästa den här veckan var att jag satt bredvid en kompis från dagis och åt lunch", skriver en elev i veckomailet.

Lotta Bohlin bloggar om eleverna i årskurs 4 på Årstaskolan som varje vecka skriver veckomail där de får reflektera över veckan som gått. Genom brevskrivandet får de öva på att forma språk, rubrik och innehåll. Det blir också en informationskanal mellan skolan och hemmet.

Varje vecka skriver eleverna i årskurs 4 på Årstaskolan veckobrev. Det är ett mail till föräldrar, lärare, släktingar och kompisar som handlar om skolan. En personlig reflektion över veckans utmaningar och upplevelser.

Brevet följer en slags mall eller ett upplägg med plats för egna infall. För det första övar eleverna på skriftlig kommunikation i brevform. Här är det viktigt med rubrik, inledning, innehåll och avslut. Själva brevet skickas som en bilaga i mailet. När det gäller brevets innehåll är det viktigt att det är en personlig reflektion med egna kommentarer om skolarbete och tankar som rör det. Här hjälps eleverna åt att formulera texter och tar gärna hjälp av smileys'ar för att uttrycka olika sinnesstämningar. Eftersom vi skriver på iPad har eleverna möjlighet att dokumentera skolarbetet och bifoga bilder. Avslutningsvis är det en informationskanal mellan skolan och hemmet där eleverna bifogar veckoinfo från årskursbloggen.

Varje fredag läser jag elevernas mail och förundras över deras engagemang och deras kloka reflektioner. Det märks tydligt att det är viktigt! Jag tror att även mamma, pappa, farmor och moster, som också svarar på mailen, blir imponerade av sina barn - och skolan!

/Lotta Bohlin @lottabo

Lotta Bohlin arbetar som lärare på Årstaskolan i Stockholm. Hon arbetar tillsammans med några kollegor på skolan med rika uppgifter - uppgifter som får ta tid, som har riktiga mottagare under processen och när det är klart. Ex. #talasomTED och #Livsviktig poesi. Lotta har också tagit fram en modell för att lyfta förmågorna i skolan - #thebig6

Kommentera inlägget!