Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

I Love Twitter

I Love Twitter

I Love Twitter

Digi-bloggen: Den 13 oktober 2009 startade jag mitt twitterkonto @lottabo. Då hade jag ingen aning om vilken betydelse det skulle komma att få för mig och för mitt arbete som lärare.

Twitter, som betyder kvitter på engelska, är en social nätverkstjänst och mikroblogg. Sedan starten 2006 finns det i dag över 500 miljoner konton världen över. Det fungerar som ett gigantiskt öppet nät som ständigt pumpar ut ny information och skapar nya kontakter. Läs mer på Wikipedia.

I början var jag skeptisk till hela idén. På vilket sätt skulle okända människors korta meddelande om allt möjligt intressera mig? En tweet, eller ett meddelande, kan endast innehålla 140 tecken. Alltså inga långa inlägg. Jag började med att följa några personer från skolvärlden i Sverige och Education hashtags på engelska.

I dag har jag ett nationellt och internationellt nätverk på Twitter. Jag läser dagligen tweets från användare över hela världen, både från privatpersoner och olika organisationer. Eftersom inläggen är korta får jag snabbt en överblick och kan sortera i mitt flöde. Några personer har kommit att bli mina favoriter under åren och ofta delar vi erfarenheter och tankar med varandra. Många har jag aldrig träffat i verkligheten.

För två år sedan följde jag tweets från #ISTE2013, en konferens i slutet av juni i San Antonio i USA. De handlade om hur digital teknik kan förändra elevers lärande och lärares möjligheter till samarbete. Några månader senare fick jag via twitter tips på ett stipendium jag kunde söka för att åka året efter. När stipendiet var klart kontaktade jag några lärare i USA och frågade om de kunde hjälpa en rookie på väg till #ISTE2014 i Atlanta? Ja, till slut hann jag inte träffa alla jag kommit i kontakt med men de fanns där hela tiden digitalt. På samma sätt kom jag i kontakt med ett tjugotal andra svenskar på plats.

För ett år sedan startade jag tillsammans med några kollegor ett arbete om poesi - #livsviktigpoesi. Ett arbete där eleverna skulle få möjlighet att ta del av poesins värld och samtidigt bli en del av den själva. Jag ville först att de skulle få möta olika poetiska texter och hittade en hel del material. Jag skrev en tweet och frågade om någon "där ute" var intresserad av att läsa upp en dikt för mina elever, live eller via Twitter. Jag fick ganska snabbt ett tiotal svar. Några spelade in sig själva på film och några ville vara med via Skype. Anne-Marie Körling, vår nya läsambassadör, ville gärna vara med via Skype. Även Olle Strömbäck, it-pedagog i Burlöv, ville vara med. Sist men inte minst fick jag kontakt med en högstadielärare i South Carolina i USA. Hennes högstadieelever läste modigt upp sina egna texter via Skype några dagar senare.

I dag är Twitter en viktig del av mitt arbete som lärare. Jag har sparat en mängd material som jag återkommer till då och då och mitt kontaktnät växer dag för dag. När jag söker information är Twitter min första källa. Jag vet att det alltid finns en människa i andra änden. Ibland brukar jag skoja och säga att om någon hackar mitt twitterkonto så byter jag jobb!

TIPS: Skapa ett twitterkonto. Uppdatera din profil och berätta lite om dig själv. Följ några lärare och organisationer i Sverige. Följ intressanta spår. Och till sist, dela med dig av din egen praktik och dina tankar. Det är du och jag och över 500 miljoner användare till som gör Twitter så bra.

/Lotta Bohlin @lottabo


Lotta Bohlin arbetar som lärare på Årstaskolan i Stockholm. Hon arbetar tillsammans med några kollegor på skolan med rika uppgifter - uppgifter som får ta tid, som har riktiga mottagare under processen och när det är klart. Ex. #talasomTED och #Livsviktig poesi. Lotta har också tagit fram en modell för att lyfta förmågorna i skolan - #thebig6

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här