Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Två kungar fyller år idag!

Karin Berg bjuder på lite rolig kuriosa, idag 30 april fyller inte bara kungen av Sverige år utan även kungen av IKT

Idag, den 30 april fyller både kungen av Sverige och kungen av IKT år. Dock är det inte en och samma person. Claude Shannon, som skulle kunna utnämnas till kungen av IKT var var en amerikansk ingenjör som grundlade den moderna kommunikations- och informationsteorin. Han föddes den 30 april 1916 och om han levt idag hade han alltså fyllt 100 år just idag. Shannons teorier spelar stor roll för hur vårt informationssamhälle utvecklats idag och är därför en av vår tids mest avgörande forskare. För den som vill ta upp detta i skolan på måndag kan läsa och se mer här. Ett roligt sätt att ta IKTs historia samtidigt som man summerar helgen på måndagssamlingen, tycker iallafall jag.

Trevlig Valborg!

Kommentera inlägget!