Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Tre tips för källkritisk undervisning

Karin Berg, lärare på Schillerskagymnasiet ger tips om tre webb-resurser som hjälper till förstå vikten av källkritiken, filterbubblor och falska nyheter. Användbart både för lärarlagens fortbildning, eleverna och deras föräldrar.

Så kom det då äntligen. Läsåret då vi inte längre kan väja för den digitala tekniken. Både kunskapen om hur den fungerar rent tekniskt och förståelse för dess inverkan på vår vardag och världsuppfattning är numera inskrivna som centralt innehåll i våra läroplaner. De nya skrivningarna gällande digitaliseringen ställer en hel del till sin spets. Vissa saker har vi på en del håll arbetat med länge på andra ställen är man noviser och saknar till och med tillgång till digitala verktyg till alla elever. Men att vi måste lära om och lära nytt under läsåret 2017-2018 råder det ingen tvekan om. Detta är året då vi ska förbereda oss så att vi kan träda in i nästa läsår med en ny kunskap och nya förutsättningar på plats.

Det är en utmaning och utmaningen antas på väldigt olika sätt runt om i landet. Det finns hur mycket som helst att säga om förfarandet och skrivningarna men det är inte det detta inlägg ska handla om. Istället tänker jag glädjas åt att vi åtminstone fattat ett beslut om en riktning så att vi kan börja arbeta mot denna.

I de nya skrivningarna är källkritiken central. Och jag skulle ljuga om jag påstod att den är enkel. Vi är många som någon gång delat en artikel eller ett inlägg som senare visat sig vara falsk. Det är inte alla dagar som jag medvetande gör mig själv på i vilken filterbubbla jag befinner mig i eller att mina åsikter bildas utifrån de källor jag läser. Ändå tycker jag mig vara en källkritisk person som värderar mina källor. I mitt ämneslag skojade vi lite om att det är lite som att vi förväntas undervisa om det vi inte riktigt vet om att vi inte vet.

Mina tre tips

Därför tänkte jag dela med mig av tre resurser som jag den en senaste tiden har snubblat över. Tre utmärkta sidor på nätet som förklarar den digitala världen lite bättre för både mig, mina elever och alla andra i min närhet.

Amnesty international

Den första är Amnesty International och deras lektionsmaterial "Fånge i nätet". En lektion där eleverna får undersöka en fråga utifrån helt olika källor. De får sedan jämföra sina resultat med varandra och upptäcka väldigt tydligt att beroende på var man hämtar sin information får man olika uppfattning av vad som hänt. Diskussionerna och insikterna efter denna övning brukar vara djupgående och lärorika.

Ekokammaren

Den andra sidan jag vill tipsa om på samma tema är Ekokammaren. Ett ideellt projekt som Martin Törnros skapat. Upplägget är enkelt. I fyra olika fält bredvid varandra kan man läsa dagens nyheter beroende på om man har ett socialistiskt, miljömedvetet, liberalt eller nationalistiskt flöde. Man kan också lägga in sökord och då upptäcka att beroende på flöde står det väldigt olika saker. Med hjälp av sidan kan man jämföra analysera och dra slutsatser om den egna men också andras världsblid. Vem har egentligen rätt? Och hur förstår jag världen? Såklart är det tillspetsat men det ger en intressant bild av våra filterbubblor och skapar väldigt intressanta diskussioner och insikter.

The future of fake news

Tredje och sista tipset är sidan The future of fake news En sida som visar hur vi inom en snar framtid inte kommer kunna se skillnad på ett riktigt filminslag och ett manipulerat. Tekniken finns. Det handlar bara om lite finputsningar och sen kan vem som helst få vem de vill att säga det de vill att de ska säga. En hissnande insikt som tar källkritiken till en helt ny nivå.


Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här