Lärarförbundet Kontakt har helgstängt över påsken, från torsdag 9 april kl. 12.00 (medlemsservice stängt från onsdag 8 april kl 17) och öppnar åter tisdag 14 april kl. 8.00. →

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Sociala monster

Karin Berg, gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg tipsar om olika digitala resurser när det kommer till undervisning om källkritik, sociala medier, och MIK.

Att källkritik blir allt viktigare blir vi mer och mer medvetna om Att vi i skolan inte nog kan undervisa om det är ett faktum.

Den 5 oktober startade en ny serie på SVT 1 som heter Sociala monster. Serien diskuterar och analyserar vår tids medier och är både välproducerat och angelägen. Första avsnittet behandlade källkritik och att även dagens journalister ibland slarvar med källkontrollen innan de publicerar en nyhet. Serien riktar sig inte direkt till skolan men eftersom avsnitten är föredömliga 30 minuter långa fungerar åtminstone första avsnittet väldigt bra att använda i källkritik och mediaundervisningen på gymnasiet.

När jag undervisar i källkritik tar jag också gärna hjälp av Statens medieråd och deras digitala utbildning som finns för både elever, lärare och bibliotekspersonal. Dessutom finns det på deras hemsida möjlighet att ladda hem lektionsmaterial för ytterligare övningar som både är relevanta och vettiga att göra.

Ytterligare en resurs som jag inte hunnit använda än men som jag definitivt kommer prova är siten Media Smart som är årskursgrupperade lärresurser på nätet om källkritik. Det kostar ingenting och är enkelt att använda.

Nu ska jag dock ta helg. Ha det så fint så hörs vi snart igen.

//Karin Berg

Kommentera inlägget!