Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Skolutveckling på europeisk nivå

Jacob Möllstam, grundskollärare vid Jonsereds skola, skriver om the Future Classroom Lab, ett initiativ för skolutveckling på europeisk nivå.

“Men alltså. Vi har ju ändå rätt mycket gemensamt!”

Den tanken slog mig i korridorerna mellan föreläsningar på Research Ed Scandinavia, en liten men superintressant utbildningskonferens i mötet mellan utbildningsvetenskaplig forskning och skolpraktik. Låt mig förtydliga. Det handlade inte om att jag där och då insåg att jag har något gemensamt med de som beforskar skolan. Den koppling har varit tydlig för mig rätt länge nu. Kopplingen jag såg var internationell. På plats träffade jag lärare och forskare från ett tiotal europeiska länder och det verkligen slog mig hur mycket vi har gemensamt. Samma tanke återkom långt senare på kvällen. På spårvagnen hem från en underbar konferensmiddag med talare från samma konferens. Efter ett flera timmar långt pärlband av samtal , nästan enbart om skola och lärande, var jag fylld av så många nya idéer och funderingar. Ingenting går förmodligen att kopiera rakt av från ett annat lands skolsystem. Inte ens våra nordiska grannar har tillräckligt lika skolsystem för att det ska kännas riktigt genomförbart. Men ändå. Lyfter vi blicken en nivå över det enkelt överförbara så kan vi i snarlika men annorlunda utbildningssystem spegla oss själva och få en bättre bild av vad vi är och vad vi kan bli som skolsystem. Allt sedan dess har jag velat få mer.

Det fina är att nu kan jag få det. Och du med. Lösningen är ett EU-projekt med det halvsmidiga namnet “the Future Classroom Lab by European Schoolnet”. Vi kan för enkelhetens skull kalla det Future Classroom. Det är ett initiativ som bär visionen “Transforming education in Europe”. Tänk en samlad skolutveckling på europeisk nivå.

Ett trettiotal utbildningssystem inom EU-samarbetet och ett antal ledande teknikföretag inom utbildningsvärlden finns knutna till projektet som har sin permanenta bas i Bryssel. Det fysiska labbet ska inspirera, utmana och utforska tankar kring vad lärande i vår tid egentligen är och kan vara. Konkret ligger fokus på lärares och elevers roller och förmågor, hur lärande går till, design av lärmiljöer, nuvarande och kommande utbildningsteknologi och sociala trenders påverkan på lärande. Intressanta områden som i sig berättigar ett besök om man ändå råkar ha vägarna förbi Bryssel.

Men vad ska alla Europas lärare som inte håller på och reser till Bryssel ta sig för?

En tillgäng resurs som är skapad specifikt med lärare, skolledare och utvecklingsledare runt om i Europa som målgrupp är de Toolkit som utvecklas inom Future Classroom. De funkar lite som moduler i Mattelyftet men har ett vidare perspektiv. Tanken är att en organisation som vill gå in i en utvecklingsprocess för att komma åt det där vagt definierade “moderna lärandet” ska gå igenom alla moduler i tur och ordning och komma ut på andra sidan med en allt annat än vag idé om hur lärande går till.




Skärmavbild 2016-05-02 kl. 22.20.59.png

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International

Future Classrooms Toolkits kompleteras av gudier, lektionsmaterial och digitala verktyg som sammantaget har till syfte att "guide users through a complete change management process". Hur det översätts till svenska utan att förlora sin inenbörd tycker jag är lite knepigt. Poängen är att målsättningen är ett gediget och väl underbyggt förändringsarbete som grund för skolutveckling. Under projektets fem första år testades de lektionsbaserade momenten i 2500 klassrum över 19 länder i Europa. Det är rätt imponerande. Vi har onekligen en hel del att lära av kollegorna i de klassrummen.

Så låt oss.

Frågor & Svar