Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

​Ska alla barn bli programmerare?

Tecknaren Linda Svanberg sammanfattade dagen i bild.

Tecknaren Linda Svanberg sammanfattade dagen i bild.

Christina Löfving gästbloggar i Digibloggen från Internetdagarna, där hon själv också var en av talarna. Christina är lärare med stort intresse för IT, hon har tagit emot flera priser för sitt arbete med IT i skolan, skrivit en bok, flera artiklar och mycket mer.

Alldeles nyligen gick Internetdagarna 2015 av stapeln i Stockholm. Jag var en av talarna och har blivit ombedd att rapportera kort från konferensen. Here we go.

Ska alla barn bli programmerare? Den frågan stod som rubrik för några av föreläsningarna under nämnda konferens. Säkert provocerade rubriken någon och det var antagligen meningen. För inte kommer väl alla att arbeta med just programmering, så som vi tänker att en programmerare arbetar idag. Men en sak vet vi, om skolan ska spegla sin samtid och skapa förståelse för den, då kan vi inte blunda för att lära om hur samhället fungerar. Och där är programmering en viktig pusselbit.

I min presentation tog jag upp hur välkommet det är att hackerklubbar och dylika initiativ finns. Tänk att det finns mer än ishockey, bastuba och dans att välja mellan! Samtidigt funderar jag över vad som händer om vi lämnar över kunskapen om programmering, eller för den delen datalogiskt tänkande, till dessa initiativ. Vad händer med de barn som inte har ekonomisk möjlighet att delta eller ens viljan att komma dit? Här menar jag att skolan måste ta sitt ansvar. Med mina glasögon läser jag att läroplanen stöder det. Samtidigt vet jag att vi läser läroplanen på olika sätt utifrån vilka glasögon vi bär.

Men hur gör man som lärare för att komma igång med programmering? Själv gick jag förra sommaren Måns Jonassons webbkurs Barnhack på www.iis.se och lärde mig programmeringsverktyget Scratch. Sedan följde en tid av implementering av programmering i min trea. Jag lärde mig oerhört mycket om vad som fungerade och vad som inte gjorde det. De erfarenheterna ligger till grund för den lärarhandledning som precis har kommit ut för åk. 1-6 och som jag skrev i samarbete med Internetstiftelsen i Sverige. Du hittar den här: https://www.webbstjarnan.se/hur-gor-man-webb/ladda...

Gemensamt för oss alla talare under rubriken Ska alla barn bli programmerare var att vi tryckte på jämlikhet, demokrati, ansvar och medvetenhet. Det är bland annat för att utveckla det som programmering i skolan behövs. Ett sätt att vara en del av och förstå sin samtid.

De talare jag hann lyssna på var Malin Franzén som arbetar med yngre elever och bland annat har kopplat programmering till bildämnet. Följ hennes blogg på www.mariasbildtorg.se. Mikael Tylmad pratade om webbtjänsten www.profyma.se som han har varit med att ta fram. Agneta Hedenström pratade om sitt arbete som rektor och som en av grundarna av makerspace i Luleå. Katarina Lycken Rüter, undervisningsråd på Skolverket, pratade om Skolverkets nya it-strategiuppdrag kopplat till programmering. Kristina Alexanderson, chef för Internet i skolan, tryckte särskilt på vikten av att lära sig ansvar – att förstå hur vi påverkas och kan påverka genom programmering.

Här går det att se alla presentationer i efterhand: https://internetdagarna.se/program/ska-alla-barn-b.... Gör gärna det och fundera på hur kunskaper om programmering kommer att påverka dig och dina elever. Kanske kan det bli ett samtalsämne på skolans nästkommande pedagogiska möte.

Följ Christina Löfving på twitter: @itmamman
Här hittar du Christina Löfvings egna blogg.


Frågor & Svar