Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Reflektera mera!

Mikaela Sveijer tipsar om hur man enkelt kan reflektera tillsammans med barnen.

Hur kan man snabbt och enkelt reflektera tillsammans med barnen utifrån bilder och filmer man tagit under dagen? Om man som vi arbetar med IPad som verktyg så finns möjligheten att skapa bildspel utan att behöva radera eller redigera de bilder man vill använda. Man väljer helt enkelt bara de bilder man vill ha direkt ur bildmappen. Det fungerar att blanda foton och videofilmer utan problem.
Gör såhär;
  1. Gå in på ikonen "bilder".
  2. Klicka på "välj"i övre högra hörnet.
  3. Markera de bilder du vill visa i bildspelet.
  4. Tryck på "dela-ikonen"i vänstra hörnet.
  5. Välj "bildspel".
  6. När bildspelet är igång så kan du genom att trycka på skärmen få upp länken "alternativ" i nedre högra hörnet. Då kommer det upp en ruta där man kan välja tema, musik, hastighet och om man vill att bildspelet ska upprepas. I det här läget kan du även välja att visa via airplay (kräver att det finns en AppleTV att streama via).

Det allra smidigaste för att kuna göra det här med en lite större grupp med barn (fler än två) är att antingen streama trådlöst till en skärm eller projektor, men du kan ju även koppla in din IPad via en adapter och t ex HDMI-kabel.

Det går att starta bildspel på flera olika sätt från en Ipad, du kan välja ett ögonblick, en dag eller använda hela kamerarullen om du vill. Men att välja ut ett antal bilder och filmer att fokusera kring tycker jag ger en bättre reflektionsstund tillsammans med barnen då det blir tydligt och mindre rörigt.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på Kids2Home i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter: @IT_trollet

Frågor & Svar