Lärarförbundet Kontakt har helgstängt över påsken, från torsdag 9 april kl. 12.00 (medlemsservice stängt från onsdag 8 april kl 17) och öppnar åter tisdag 14 april kl. 8.00. →

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

QR-koder säger hej på olika språk!

I hallen precis när man kommer in på förskolan.

Hur kan digitala verktyg hjälpa oss i det flerspråkiga arbetet på förskolan? Mikaela Sveijer tipsar om ett enkelt sätt att arbete med olika språk.

Under vårterminen arbetade vi med ett projekt vi kallade Veckans hej! på den äldsta avdelningen. Vi startade projektet genom att ge alla barnen en "läxa" där de som ville fick fylla i en lapp med ett hej på ett annat språk. Vi valde att ge samma uppgift till hela gruppen för att inte exkludera någon. De allra flesta barn har i sin familj eller i sin närhet någon som talar ett annat språk än svenska, om inte annat så kanske de varit i ett annat land? Vi fick in massor!

Varje språk och flagga fick en vecka där vi försökte använda det språket när vi hälsade på varandra, vi pratade om det landet och vi sjöng en hejsång varje dag. Dokumentationerna med språk och flagga satt synligt i hallen. För att göra de här dokumentationerna lite mer användbara så spelade vi in en ljudfil till varje språk som vi sedan skapade en QR-kod av. Så nu när vi skannar koden så hör vi hej på respektive språk.

En QR-kod är ju en länk till digital information (QR står för Quick Response) och man behöver en "vanlig" länk för att kunna skapa din QR-kod. Det finns appar som fungerar mer eller mindre bra för att kunna spara och skapa länkar till just ljudfiler, jag tänker på CroakIT och Fotobabble som exempel. I min kommun använder alla samma molnbaserade tjänst där vi sparar dokument, ljudfiler och bilder som vi kan länka till och på så sätt blir arbetet med QR-koder mycket enklare. Vi är precis klara med årets julkalendrar där varje lucka är en kod som gömmer ett uppdrag eller annat bus.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare och IT-pilot i Knivsta kommun. Ni hittar henne även på Twitter; @IT_trollet.

Kommentera inlägget!