Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Programmera Mera - lektionstips

Jacob Möllstam, grundskollärare vid Jonsereds skola, tipsar om en kanske lite bortglömd del av URs satsning på programmering i lågstadiet: Programmera Mera - lektionstips.

Programmera Mera är en speciell satsning från UR dels i valet av Karin Nygårds som programledare (ett klockrent val) och dels i vilket genomslag som serien verkar ha haft. För en dryg vecka sedan hade jag den första workshopen med det nystartade makerspacet i kommunen där jag arbetar. Ett gäng förskoleklassare inne för att prova på enkel robotprogrammering. Det tog inte många minuter förrän barnen själva började återberätta olika saker de sett och lärt av avsnitten som just nu sänds på TV.

Det finns en extra dimension. Faktiskt på ett sätt en extra TV-serie: Programmera Mera - lektionstips. Den riktar sig till lärare som undervisar i år tre men går att använda i närliggande årskurser. Den ger det lärare älskar mest: konkreta tips. Den här gången om hur man kan komma igång med programmering i skolan. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Du hittar serien här.

(För den som föredrar en klassisk lärarhandledning till huvudserien så finns det också.)

Frågor & Svar