Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Närma dig elevernas verklighet!

Karin Berg, lärare på Schillerska gymnasiet tipsar, mitt i julhetsen, om att uppdatera sig kring vilken digitalverklighet eleverna lever. Att sätta sig in i hur dagens ungdomar kommunicerar och ta avstamp där gör det lättare att närma eleverna det innehåll som vuxenvärlden tycker är centralt.

Vi brukar ofta på min arbetsplats dela med oss av olika konkreta digitala tips som alla inspirerar, förenklar eller konkretiserar vår undervisning. Ett exempel är Soundtrap, en molntjänst som på de flesta sätt liknar liknar garageband och funkar därför utmärkt till våra elevers Chromebooks. Det har gjort att eleverna ofta gör podcasts av seminarier och litteratursamtal. Ett annat konkret tips jag fick av en kollega för ett tag sen är att du enkelt kan visa olika elevlösningar genom att låta eleverna skriva på varsin bild i en delad presentation i Google. Om vi övar diktanalys, till exempel, och jag delar upp eleverna i låt säga sex grupper, delar jag en presentation med sex bilder där de olika grupperna skriver ner sin analys. Då kan vi på ett tydligt, enkelt och konkret sätt se allas analyser och gemensamt diskutera dem. Enkelt, tydligt och formativt.

För varje dag som går blir det digitala arbetssätten mer och mer självklart. Något som är mindre självklart är att vi håller oss uppdaterade om vilken digital verklighet som våra unga lever i. Vet vi, som lärare vilka sociala medier de använder, hur de fungerar, och vad de gör där? Och behöver vi verkligen kunna det? För mig är elevernas sociala medier en viktig källa för att jag ska få min undervisning att utgå från elevernas verklighet. Om vi ska arbeta med Fröken Julie blir det arbetet mer på riktigt om vi tar avstamp i elevernas verklighet. Och jag förstår deras verklighet bättre om jag förstår hur de använder Tumblr, snapchat, kik för att kommunicera, mm. Jag påstår inte att vi ska hänga där jämt, eller ens använda oss av dessa medier, men det finns en stor vinst i att ägna någon timme i att förstå hur de fungerar.

För faktum är att den tekniska utvecklingen går i ett rasande tempo. Och det är mitt i detta tekniska inferno våra elever befinner sig. Något som de eller vi sällan reflekterar över. Så när jag nu denna veckan ska tipsa digi-bloggens läsare om något blir det att när slutet-av-terminen-hetsen lagt sig och kraften kommit åter ägna några minuter att uppdatera dig i vilka sociala medier som våra elever använder. Och när du ändå är igång, titta på Darja Isaksson i Edit Dirawi, hennes framtidsspaningar behöver varje lärare ta till sig.

Karin Berg är lärare i svenska, religion och medier, samhälle och kommunikation på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon driver också Skolsmedjan gör podden Skolsverige, skriver krönikor i Skolporten och kanske något mer. Vill du veta mer kan du läsa hennes blogg Fröken Bagares funderingar eller följa henne på Twitter @frokenbagare.

Kommentera inlägget!