Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Mysa med en platta?

Mikaela Sveijer ger perspektiv på hur digitala verktyg kompletterar verksamheten.

Barnen på vår avdelning är 16 st i åldrarna 1-3 år och verksamheten ser ut som på en ”vanlig” förskola. Vi erbjuder måltider ett par gånger, vila, utmaningar, utevistelse, samlingar och mycket mer. Vi är nog inte ett dugg ovanliga på något sått, tror och hoppas att fler precis som vi har "en verksamhet som stimulerar barns utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg" (Lpfö98/16).

Att arbeta med digitala verktyg betyder inte att något av det ovanstående ersätts med en platta eller en projektor. Trygg omsorg fungerar även om man väljer att läsa böcker digitalt istället för i en bok gjord av papper. Mitt knä är lika mjukt och varmt som när jag håller i en vanlig bok.

Att vi väljer att skapa en digital lärmiljö betyder att vi bjuder in till en rollek där man nästintill på riktigt förflyttar sig till en ny plats långt borta. Det blir konkret och tydligt för barnen att förflytta sig in i en värld av fiskar eller att sitta i sin banankartong som just då blir ett tåg på väg till Stockholm eller en båt som letar efter Pippis pappa. Barnen kan själva välja vilken miljö de vill resa till genom att scanna QR-koder som länkar till POV-filmer på Youtube. Med lite assistans i strömningen till projektorn så är fantasileken igång!

Vi reflekterar på storbild med barnen utifrån bildspel (hur man gör det kan du läsa om i mitt tidigare inlägg här) eller filmer gjorda i IMovie, men lika ofta ligger vi på mage på golvet och reflekterar tillsammans med barnen över de dokumentationer som sitter där.

Vi har sångsamling där barnen scannar QR-koder och får upp en bild, men vi har också traditionella sångsamlingar med sångkort, sångpåsar eller sångfiskar.

Våra barn är ute varje dag och ofta är plattan med för att kunna dokumentera barnens intresse och nyfikenhet. Vi går på utflykter och ibland letar vi fakta på nätet. Våra digitala bilder lamineras och sätts upp på gården, det inbjuder både till samtal och fantasilek.

Musik är busenkelt att skapa i olika appar på plattan, och vad händer när barn hör musik? Jo de dansar! Att dessutom får vara delaktig i att skapa musik gör det ännu roligare. Just musik är enkelt att arbeta både digitalt och analogt samtidigt, en trumma samtidigt som man trummar i Loopsequekids ger nya upplevelser.

Barnen är inte främmande för det digitala och det får inte heller vi vara. Var inte rädd för det som är nytt, i vårt uppdrag ligger att utvecklas och utforska som pedagoger – precis som arbetet med barnen ska vara utvecklande och utforskande. Jag hoppas att alla ni som känner er tveksamma till att ta in digitala verktyg i arbetet med barnen ser att det faktiskt inte är så konstigt eller dåligt, snarare som något självklart och bra.

Fler blogginlägg som berör att våga tänka nytt finns här:

Digitala småbarn en gång till:

Digitala småbarn

Hjälp - vi sitter fast i appträsket!

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på K2H Norlandia i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter: @IT_trollet

Frågor & Svar