Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Mera QR-koder

Att arbeta med QR-koder är enkelt och roligt. Mikaela Sveijer ger lästips till er som vill utveckla arbetet med de smårutiga kvadraterna.

Här kommer tips för er som vill ha mer inspiration i hur ni kan utveckla arbetet m QR-koder.

QR-koder säger hej på olika sätt

QRkoder utvecklar lärandet i förskolan

En annorlunda samlingsring

När ni jobbar med QR-koder måste ni vara noga med vad ni länkar till och varifrån. Eftersom en QR-kod är en länk så måste fotot/filmen eller ljudupptagningen lagras någonstans och är det barn med så behövs samtycke. Läs mer på Skolverket angående molntjänster i skolan och vad Datainspektionen säger om publicering på internet.

Men våga prova mer. QR-koder tycker jag ökar barnens delaktighet i förskolan och ger nya möjligheter till dokumentation tillsammans med barnen.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på K2H Norlandia i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter: @IT_trollet

Kommentera inlägget!