Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Klåfingriga digitala småbarn

Att arbeta med en IPad i en grupp av små barn är på många sätt en utmaning, men det finns ett tips hur det blir lite enklare. Mikaela Sveijer berättar hur.

Att sätta en IPad framför barn är en utmaning, vi som pedagoger har ett syfte och en plan för arbetet, men det är inte helt säkert att barnen har samma plan. En IPad har en knapp. EN. Såklart att det är den man vill trycka på om man är knappt två och har möjligheten. Det här kan ju ställa till det om man hade tänkt sig arbeta med bara en app. Men Apple har en lösning - Guidad Åtkomst. Såhär gör du:

1. Öppna inställningar.
  2. Välj Allmänt - hjälpmedel och skrolla nedåt tills du kommer till "Giudad åtkomst".
  3. Aktivera. När du aktiverat behöver du även välja en lösenkod, det gör du precis nedanför.
  4. Välj kod (kom ihåg att skriva ned den på lämpligt ställe).

Nu har du aktiverat Guidad åtkomst. Så när det är dags att arbeta med barnen så starta den app du vill använda och klicka tre gånger på hemknappen (då har du aktiverat funktionen). Nu kommer man inte kunna kliva ur appen utan att klicka tre gånger på hemknappen och sedan trycka in lösenkoden. Du har även möjlighet i det läget att välja särskilda delar av skärmen att avaktivera genom att rita cirklar runt de delar du inte vill ska gå att trycka på.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på Kids2Home i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter: @IT_trollet.

Frågor & Svar