Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Partille Stories - digitala berättelser som förenar för engagemang

Jacob Möllstam, grundskollärare vid Jonsereds skola, berättar om hur han och några partillekollegor driver Partille Stories, ett läs- och skrivprojekt som förenar kommunens alla elever och varför det blir en skoluppgift som ingen annan.

Skarven mellan oktober och november. Vecka 44. Hösten. Det är den tiden på året när det börjar kännas att sommarlovet ligger någonstan 400-500 arbetstimmar bakom oss. Det är också den tiden på året när jag får ansvaret och förmånen att lägga min hand vid Partille Stories, en sorts novelltävling som från början var ett spontant fantasifoster ihop med några Partille-kollegor på Twitter och som idag är ett miljonprojekt som på vägen har engagerat författare, illustratörer, filmskapare, retoriker, lärare och inte minst: tusentals elever på alla skolor i Partille. Enkelt förklarat är Partille Stories ett läs- och skrivprojekt för alla elever i vår kommun. Från förskoleklass till gymnasiet. Kommunal såväl som fristående.

Varje år har vi ett tema. Förra året körde vi på fantasy. I år är det dagböcker som gäller. Det går till så att varje deltagande klass anmäler sig och får då möjlighet att boka en författare som inspiration tack vare anslag från Skapande Skola. Därefter skriver eleverna så tangentborden på deras en-till-en-datorer glöder. Det blir en del av den ordinarie undervisningen inom ämnet svenska. Varje klass får inom sig rösta fram en finalist som anonymt läggs ut på vår hemsida. Därifrån kan alla elever i Partille ta del av dem. Dessutom kan farmor på Gotland, kusinerna i Blekinge, lagkamraterna i Sävehof, grannarna på gatan och alla andra vara med och både läsa och rösta fram sin favorit.

Att Internet är tillgängligt för alla är knappast en nyhet, men här finns en skillnad: Partille Stories är ett projekt som engagerar fler än de närmast berörda. För några år sedan hamnade vi i en situation där ett misstänkt fusk rapporterades. Det var nämligen så att en driftig grupp elever kommit på idén att efter skolan ta bussen till det lokala köpcentret och utanför ICA visa sitt bidrag för förbipasserande med en uppmaning om att rösta på just dem. Kanske lite fuskigt med tanke på att omröstningen är tänkt att vara anonym. Men ändå. Tänk efter en stund. Plötsligt har vi elever som är så stolta över sitt skolarbete att de på sin fritid ställer sig utanför ICA för att dela det med andra. Det är rätt himla coolt ändå. Många andra delar sina favoriter i sociala medier, mejlar till släktingar, visar det för lagkamrater och så vidare. Även det är tecken på ett skolarbete som engagerar. Jag inbillar mig att föräldrar tar med sig sina barns finalistbidrag till jobbet för att visa kollegorna och kanske be om deras support. Snacka om ett värt avbrott från alla de obligatoriska köp-en-salami-och-sponsra-vår-klassresa-listorna som brukar dyka upp med jämna mellanrum.

För att öka den nationella spridningen jobbar vi sedan några år tillbaka även med hemlig expertgrupper precis som Melodifestivalen. Vi har en för varje åldersgrupp. Det är en utvald elevgrupp någonstans i Sverige, från Ystad till Boden, som lägger extra mycket tid på att noggrant läsa varje finalist i sin åldersgrupp. Deras röster läggs ihop med de allmänna rösterna. Till sist utses en vinnare i varje kategori som vinner ett särskilt exklusivt lärtillfälle för hela sin klass. Något år har priset varit att filmatisera sin deckare i samarbete med filmindustrin i Trollhättan. Ett annat år har priset varit ett lajv-kollektiv som gör verklighet av vinnarens fantasy-berättelse. I år är Sören Olsson, Anders Jacobsson och Morgan Alling rekryterade som förstapris. Som en del av tillkännagivandet spelar vi in filmer i samarbete med expertjuryn som spelas upp i den vinnande klassen. Upplevelsen att ens skolarbete har en livs levande målgrupp i en annan ända av Sverige som inte bara kan ditt namn utan också kan motivera varför din berättelse är av mästarklass. Frågan är om inte den känslan överbryggar alla tänkbara förstapris egentligen.

Vinnaren i år 1-3

Vinnaren i år 7-9

Hela projektet är ett arbete som numera pågår från maj till februari i mer eller mindre intensiva perioder. Just den här veckan är min allra tydligaste arbetstopp. Årets finalister droppar in i min inbox och ska bearbetas innan omröstningen öppnar om en dryg vecka. Jag går manuellt igenom varje bidrag för att avkoda namn och klass. Det är ett manuellt arbete som egentligen skulle kunna vara rätt monotont om det inte vore för möjligheten att läsa alla finalister. Varje berättelse bär spår av en skrivprocess som har fått ta tid. Jag inbillar mig att det är det allra bästa som de här eleverna kan prestera. Hittills.

Efter ett par år med Partille Stories har vi rätt bra koll på drivkrafterna hos eleverna. Potentialen att få tusentals läsare är nervkittlande. Epitetet “bäst i Partille på att skriva” är ett hedersmärke.

Om ett par dagar öppnar omröstningen. På vår hemsida kan du läsa alla finalister och lägga din röst. I december annonseras vinnaren. Kvar finns efter det en databas med goda exempel som är skrivna av jämnåriga elever och som kan fungera som inspiration nästa gång dina elever ska få träna sig på att skriva. Eller så gluttar ni på nästa ålderskategori och imponeras över hur mycket mer dina elever kommer lära sig när de blir äldre.

Bland årets skörd finns berättelser om taco-tisdag hos polaren Åke, hur du med en vit lögn kan slippa handbollsmatchen till förmån för halloweenfest, en evighetslängtan till födelsedagen, känslan att för en gångs skull inte vinna en orienteringstävling, det jobbiga med att byta skola, gamla kompisar som kommer och hälsar på, zombies som hotar att förgöra mänskligheten, en förälder som slår, en bortkastade äppelskrutt som växer sig till ett träd och mycket mer. God läsning!

Kommentera inlägget!