Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Att nätprata eller ej, det är frågan.

Nätprat med Kristin, Daniela och Nisse från Wenderfalck PR-byrå

Har vi egentligen koll på vad våra elever gör på nätet? Har vi ens ställt (rätt?!) frågor till dem om deras liv på nätet? Vi vuxna befinner oss uppenbarligen i mörkret när det gäller dessa frågor.

Vi som jobbar i skolan har med största sannolikhet mött elever som på något vis blivit utsatta för elaka kommentarer på nätet, i appar, kanske tom för ren nätmobbing eller olovlig publicering av bilder. Många gånger får vi vetskap om detta via föräldrar eller när någon elev faktiskt vågar berätta. Men varje gång det hänt har i alla fall jag känt mig som ett fån då jag inte ens vet om vilken app de talar om. Vi vuxna befinner oss uppenbarligen i mörkret.

Studier bland unga har visat att om vi vuxna inte intresserar oss för vad de gör på nätet, vilka appar de använder, vilka de följer på intagram, vilken youtuber de helst tittar på så är sannolikheten att de inte berättar om något olagligt händer händer dem. Detta kan bero på att det blir en för stor sak att både behöva förklara hur exempelvis en app fungerar samt beskriva vad som hänt.

Igår och idag fick jag och en av mina klasser i åk 7 besök av tre personer - Kristin, Daniela och Nisse från Wenderfalck PR-byrå. Wenderfalck skapar på uppdrag av den ideella organisationen Surfa Lugnt och Telenor, med deras gemensamma initiativ Nätprat, lektionsupplägg för skolan. Syftet med lektionerna är att lära elever att utbilda sina föräldrar (!) i vad de faktiskt gör på nätet.

I torsdags fick mina elever en kort genomgång om varför vuxna kanske inte förstår att unga idag umgås via nätet och att deras vakna tid i stort sett fylls av det samma. De fick frågan om hur mycket de tycker att vi vuxna/deras föräldrar ska ha koll på. Svaren var slående - de vill att vi ska veta och ha koll, men respektera deras privatliv. Att vi vuxna gärna får ha konton i de appar de använder, men under inga omständigheter får märkas (exempelvis kommentera).

Därefter fick de skapa ett quiz till sina föräldrar - Vuxenläxan - som det idag, fredag, har redovisat resultaten av - föräldrar har dålig koll! 3/7 rätt verkade vara ett genomsnitt på elevernas quiz till sina föräldrar. Endast några få föräldrar hade tagit tillfället i akt att samtala med sitt barn om vad de gör på nätet.

Kristin, Daniela och Nisse lät även eleverna få diskutera kring olika påståenden om vad man får och inte får göra på nätet. Eleverna fick delta genom att höja en rosa (röd) eller en grön lapp för att markera om påståendet var sant eller falskt. Vilken aktivitet! Alla elever deltog aktivt och de flesta ville även vara med och kommentera påståendet. Uppenbarligen fanns det ett behov hos eleverna att få ventilera dessa frågor.

Inom kort kommer det digitala materialet om Nätprat som Kristin, Daniela och Nisse använt sig av att finnas tillgängligt för oss lärare. Jag skulle föreslå att man använder det som uppstart på en termin, eller med en ny grupp elever. Det kan användas på samlingar för elever i olika åldrar eller vävas in som en del i undervisningen i samhällskunskapen.

Det finns också ett ett analogt verktyg om man vill nätprata med sina elever - det går att beställa nätpratskortlekar från Tryggpånätet (länk nedan). I kortekarna finns olika påståenden som man kan låta eleverna diskutera och resonera runt. Kortleken kan även vara ett bra stöd för föräldrar när de samtalar med sina barn kring nätet.

Summa summarum - fråga eleverna vad de gjort på nätet, be dem visa vilka appar de använder, vilka bloggare/youtubers de följer så är stor del av det förebyggande arbetet mot kränkningar och hot redan gjort.

Och till sist… För att vara ett material som kommer från ett kommersiellt företag så ligger de lågt på bomba-med-logotyper-fronten.

Lycka till med era nätprat!

Elin Dahlin

SO-lärare på Ösbyskolan