Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

FaceQ - Ett digitalt verktyg hämtat ur elevers vardag

Jacob Möllstam, grundskollärare vid Jonsereds skola, tipsar om ett digitalt verktyg hämtat ur elevers digitala vardag som funkar bra för att skapa självporträtt eller fiktiva karaktärer.

Det här med digitala verktyg. Det blir ju lite vad vi gör av dem. Lyckligtvis kan en app inte leverera min pedagogiska tanke. Den står jag för. Med det i ryggen försöker jag utmana mig själv att hitta pedagogiskt värde i de verktyg som eleverna använder på sin fritid. Jag går inte över eld för att få in dem i mitt klassrum, men gillar att leta efter nya och lärorika vinklar på saker de redan gör.

Ett sådant exempel kan hittas i FaceQ, en mobilapp vars enda syfte är att skapa avatarer. Alltså digitala represenationer av en själv eller andra. Den är gratis och finns för iOS och Android. Jag brukar göra en poäng av att ladda ner den till skolans iPads men att också låta elever använda sin egen mobil om de hellre vill det. Då bjuder jag in mobilerna utan att ställa krav på att alla mina mellanstadieelever ska ha en smartphone. Hittills har jag hittat två möjliga användningsområden.

Självporträtt
Det finns en rad olika användningsområden för självporträtt, pedagogiska och rent praktiska. Jag har använt bilderna som ett sätt att markera elevernas placeringar. Jag har använt dem som ett sätt att lotta talarordningar. Eller arbetsgrupper. Eller städuppgifter. Eller vad som helst annars helt enkelt. Det är den praktiska aspekten. Den pedagogiska handlar om rätt att få definiera sig själv. De här små bilderna blir, på grund av enkelheten att skapa dem, små fönster till hur mina elever uppfattar sig själv. Vissa saker visste jag redan. Andra är för mig nyheter. Jag minns första gången jag lät eleverna göra egna självporträtt i FaceQ. Den dagen insåg jag att en elev jag arbetat med i fem års tid har klarblåa ögon. Det är lite pinsamt, men jag hade aldrig lagt märke till det förut. Samma dag gjorde jag flera nya insikter som sedan dess har omformat min bild av mina elever.

I evigheter har vi som arbetar med yngre elever låtit elever rita självporträtt, med resultatet att vissa presterar alster som de är väldigt nöjda med medans andra skäms över bristande bildförmågor och får en negativ erfarenhet. Det är vårt ansvar att designa bort den typen av misslyckanden ur vår undervisning.

Skärmavbild 2015-11-21 kl. 11.28.18.png

Fiktiva karaktärer
En hel del av de förmågor och kunskapskrav som LGR 11 har introducerat är kopplade till exempelvis resonemang om orsaker och konsekvenser av olika fenomen. Det kan vara hållbar utveckling, miljö, hälsa, ojämlika levnadsvillkor eller något annat. Om man behöver konkretisera för att ge en elevnära kontext så lämpar sig FaceQ väl för att skapa fingerade karaktärer som man själv sätter i rätt kontext. Det gör det lite lättare att introducera komplexa världsfrågor i vetgiriga elevers värld.

Frågor & Svar