Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

En första blick på makerkultur i skolan

Jacob Möllstam är grundskollärare vid Jonsereds skola och tipsar här om ett par resurser för skolor och huvudmän som börjar kolla på makerkultur i skolan.

I början på oktober arrangerades konferensen MakerDays i Göteborg. (Ett längre inlägg kommer senare.) Konferensen är en del av Vinnova-projektet Makerskola vars syfte är att bidra med utveckling av ny ämnesspecifik metodik kring skapande med IT som material. En reflektion är att det är fler och fler huvudmän som står i startgroparna för eller som just har kommit igång med projekt för att introducera makerkultur i skolan. Det verkar också vara ganska svårt att hitta rätt i början av sådana projekt. Mycket verkar än så länge bero på att ha tillgång till rätt nätverk. Därför vill jag ge lite tips på resurser för de som är i startgroparna.

Projektet Makerskola
Makerskola har både en Facebook-grupp och en kunskapsbank som båda två bidrar med gott om handfasta exempel och ingångar. Det går inte att kopiera rakt av utan kräver en medveten anpassning till era förutsättningar

Makerskola.se
Kunskap.makerskola.se
Facebookgruppen Makerskola

Ten Island Makerspace
Öckerö är en huvudman som kommit långt med sitt mobila makerspace, särskilt inom robotprogrammering utifrån Lego Mindstorm. Med flera år av deltagande vid den globala finalen av RoboCup Jr är det ingen underdrift att påstå att TIM är bäst i Sverige på sitt område.

Ten Island Makerspace

Väsby Lärlabb
Ett annat makerspace som kommit lite längre i sin utveckling och som förtjänstfullt delar massvis med material med övriga lärarsverige är Väsby Lärlabb.

Väsby Lärlabb

Kommentera inlägget!