Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Digitala småbarn?

Mikaela Sveijer skriver om hur hon påbörjar arbetet med digitala verktyg på sin nya arbetsplats.

I höstas blev jag erbjuden ett nytt jobb. Att byta arbetsplats är det bästa sättet att utmana sig själv, att kliva ut ur sin bekvämlighetszon och tänka om. För mig innebär det bland annat att byta arbetet i storbarnsgrupp till småbarnsgrupp men framför allt så skulle jag få börja om med arbetet kring digitala verktyg. Inte bara för att barngruppen skulle ha en snittålder på 2 år, utan för att på min nya arbetsplats hade inte det digitala arbetet tagit lika stor plats och inte alls på det sätt jag varit van vid.

Jag har under det senaste året flera gånger fått höra att ”det är så lätt att arbeta digitalt för dig, du jobbar ju med stora barn”, så jag var så peppad på utmaningen med små barn. I mina tidigare inlägg så har ni säkert märkt att jag tycker om att skapa kollektiva upplevelser och kollektivt lärande med hjälp av digitala verktyg. Att låta barnen arbeta "en till en" med en platta försöker jag undvika. Dagens barn är digitala genier, de är väl bekanta med smartphones och plattor av olika slag. De vet hur man väljer och öppnar appar och är oftast snabbare än oss vuxna i att komma på hur apparna fungerar. Därför vill jag i förskolan erbjuda något annat, vi ska ju trots allt vara ett komplement till hemmen och det som erbjuds där.

Jag märkte ju ganska snart att barnen inte var jättevana med att plattan var en daglig företeelse i gruppen. De samlades som getingar kring ett saftglas och ville titta, och självklart får de titta. Vi valde att ta mycket bilder på barnen för att de skulle bli vana med att den oftast är med. På eftermiddagarna har vi en reflektionssamling där vi visar ett bildspel med dagens foton samtidigt som barnen får prata om vad de ser på bilderna och om de minns vad vi gjorde. Det är fantastiskt roligt att se de små barnen reagera och reflektera över bilderna från dagen, vad de ser och vad de minns. Alla har inte ett språkligt kommit dit att vi förstår varandra, men i deras ansikts- och kroppsuttryck så ser man massor. Vi låter bildspelet rulla flera varv, och varje gång ser barnen nya saker. Tack Apple för bildspelsfunktionen direkt i kamerarullen, reflektionsstunden går snabbt och förbereda.

Vi försöker även att koppla in plattan under dagen, allt för att de ska få uppleva plattan på olika sätt. En förmiddag plockade jag fram papper och pennor samtidigt som jag via plattan delade en rit-app på bildskärmen. Barnen närmade sig nyfiket och provade sig fram. De övade turtagning helt på egen hand, det blev ingen kamp om skärmen. Barnen rörde sig mellan bordet och plattan och pratade mycket om olika färger. Vi har både via bildskärmen och ibland bara ändå, i mitt knä eller på mattan, öppnat appen Trope – en app som tillåter flera fingrar samtidigt, alla räknas och ger resultat på skärmen.

Varför ska man då introducera plattor redan på en småbarnsavdelning? Jag anser att digitala verktyg och digitalt arbete ska finnas på varje förskola, varje avdelning oavsett ålder på barnen. Vi lever i en digital värld där alla barn har rätt till att lära sig hantera och utforska tekniken och allt vad det innebär och självklart ska det börja redan på småbarnsavdelningarna.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på Kids2Home i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter; @IT_trollet

Frågor & Svar