Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Digitala sångkort

Mikaela Sveijer berättar om hur de digitala uppstarten av terminen sett ut på hennes 1-3 årsavdelning.

Ny termin och på många sätt en nystart. På förskolorna runt om i Sverige är det mesta nytt. Inte sällan en ny personalgrupp, ibland en ny chef men alltid en ny barngrupp. För oavsett om man skolar in ett nytt barn eller tjugo så är gruppen ny, gruppdynamiken förändras så fort man ändrar i konstellationen.

Nytt kan ju också innebära nytt arbetssätt. På min förskola har vi ett ”ramprojekt” som heter Mitt möte med den digitala världen. Tanken är att vi i arbetslagen efter en insamlingsperiod där vi observerar och tittar på vad barnen är intresserade av startar ett projekt utifrån de barnen visat intresse för. Men till skillnad från tidigare år så ska arbetet ha digitala arbetssätt och en digital dimension i sig.

Då skulle man kanske tro att jag arbetar på en förskola som har mängder av digitala verktyg, men så är inte fallet. Vi har en dator, en platta, en smartphone, en digitalkamera, en AppleTV och en bildskärm/TV på avdelningen. Vi har en projektor som vi delar på i huset (fem avdelningar). Men istället för att drömma om nya digitala verktyg (tro mig, drömmarna finns) så får vi utgå från det vi har.

Hur har vi då börjat på min avdelning? På min avdelning är vi tre pedagoger som arbetar i en barngrupp som består av 16 barn i åldern 1-3 år. Redan förra terminen introducerade vi digitala lärmiljöer med hjälp av Youtube och appar projicerat på vägg eller på bildskärm.

Jag har tidigare berättat att vi skapar i appen Trope, dansar till musik från Loopseque Kids och läser böcker i Boksnok. Nu har barnen fått bekanta sig med QR-koder, vi har gjort sångkort!

En QR-kod är en ”rutkod” som länkar till olika saker. På våra sångkort länkas barnen direkt till en bild som illustrerar en sång.

Jag har skapat koderna i datorn här, en sida som är väldigt enkel att använda. Bilderna kommer från Bing och jag har varit noga med att välja bara bilder som har en licens där det är fritt att dela och använda (Creative Commons).

När barnen skannar koderna använder vi Cloud QR Scanner. Den skannar koden i appen vilket göra att man inte kan klicka sig vidare, den är också fri från reklam.

Att se barnens reaktion när de skannar koden och koden förvandlas till en bild är helt obetalbar, ”Trolleri”. De kom snabbt på hur man skulle göra och är väldigt fokuserade på hur alla kompisarna gör och vad som händer i plattan.

Användningsområdena för QR-koder i förskola och skola är många. Jag har redan börjat jobba på en julkalender….

(Pssst, är du intresserad av våra sångkort? De ligger i QRkoden…)

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på Kids2Home i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter: @IT_trollet

Frågor & Svar