Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Digitala pärlplattor

Mikaela Sveijer delar med sig av veckans tips som gör att barnen kombinerar analogt skapande med digitalt.

I förskolans värld jobbar vi ju ofta med pärlplattor. De ger möjlighet att utveckla finmotoriken, vi tränar färger, former, förmågan att se och skapa mönster, vi tränar koncentration och uthållighet - plus att det är himla roligt! Resan in i pärplattornas värld går ofta via plattor med en särskild form (cirklar, stjärnor, figurer osv) som bara fylls med blandade pärlor utan någon direkt plan, till att skapa pärlplattor med mönster eller roliga föreställande figurer. Vid det här laget är ofta pärlplattorna lite större, kvadratiska och kanske går det att sätta ihop flera till en större.

För att utmana våra lite äldre barn började vi googla bilder på pärlplattor online som barnen sedan skrev ut och använde som mallar. Det finns massor av inspiration därute och plötsligt hängde Olof och Elsa från Frost bredvid färgglada hjärtan och Angry Birds. De barn som hade lite tufft med utmaningen att pärlplatta hittade plötsligt ny motivation och tog sig an utmaningen.

Det senaste steget i det här arbetet är appen Pyssla och måla med Kids Canvas där barnen själva skapar mönster till sina pärlplattor. Det analoga har fått en digital kompis som komplement! Mönstret görs i appen, sparas i kamerarullen (eller skickas till en mailadress) för att sedan kunna skrivas ut och användas som mall till en ny skapelse.

Endast fantasin sätter gränser, det kan bli mönster, bilder eller text - allt beroende på vad barnen känner för just då.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare och IT-pilot i Knivsta kommun. Ni hittar henne även på Twitter; @IT_trollet

Frågor & Svar