Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Digitala julkalendrar

Är du sugen på en digital julkalender i år? Mikaela Sveijer tipsar.

"Snart har vi jul, här i vårt hus..!"

På alla förskolor i vårt avlånga land börjar vi förbereda oss för jul. Pysselplaner, julsånger och kanske en julkalender? De senaste åren har jag gjort julkalendrar med QR-koder där varje kod innehöll matematikuppdrag som även utmanade till samarbete och samspel i gruppen. I år är det dags för något nytt! Vi håller på att skapa en interaktiv julkalender i ThingLink. Busenkelt och jättekul! Den kommer att innehålla uppdrag, sånger och nån filmsnutt. På min förskola har vi tre 1-3 årsavdelningar som kommer ha samma (och även göra den tillsammans). Det gör att vi antingen jobbar avdelningsvis men möjliggör även en storsamling tillsammans.

Jag förespråkar såklart att utmana sig och göra en egen (antingen med QR-koder eller i ThingLink), det kommer utveckla er och utmaningen gör förhoppningsvis er mer sugna på ytterligare digitala utmaningar. Men för er som vill ha en serverad kommer förslag här:

Tiggy Testar (ThingLink)

Värdegrundsuppdrag (QR-koder)

Jag känner mig lite som en trasig skiva, men tänk på lagstiftningen gällande PUL när ni jobbar digitalt, vart vi lagrar det vi länkar måste avgöra vad vi länkar till. Såhär skriver Datainspektionen angående molntjänster (lagring).

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare på K2H Norlandia i Uppsala. Ni hittar henne även på Twitter: @IT_trollet

Kommentarer:

Jenny
Jenny Jansson

Länken till den färdiga julkalendern fungerar inte, Är den borttagen?

• Skapad 2018-11-27 13:56

Kommentera inlägget!