Har du fått dubbla fakturor för maj månads avgift? Bortse från en av fakturorna och betala endast en avgift. →

Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Dagboken - ett romanprojekt

Under våren har eleverna i årskurs 5 på Årstaskolan läst och analyserat olika dagboksromaner. Sedan har de själva skrivit en egen dagboksroman som snart ska publiceras på bibblis.se, skolans eget e-bibliotek, skriver Lotta Bohlin, grundskollärare på Årstaskolan i ett gästinlägg på Digi-bloggen.

Vi börjar alla större arbetsområden med en dusch. Nja, det är ju ingen som blir blöt eller så. Men om vi ska skriva en dagboksroman så duschar vi i dagboksromaner. Viktigt att spana in hur proffsen gör. Jag högläser exempelvis ur Berts dagbok och Dagbok för alla mina fans. Sen diskuterar vi både innehåll och form. Vi har valt att lyfta fram humorn och tittar närmare på olika exempel i texterna.

Romanprojekt - vad är det?

För att de här unga blivande författarna ska kunna mäta sig med proffsen så måste det finnas en tydligt struktur. Ett romanprojekt är just det, en tydlig struktur där det finns gott om svängrum. Varje vecka får eleverna ett nytt skrivuppdrag som de ska följa, eller låta karaktärerna i boken följa. Under tiden hjälps eleverna åt genom att läsa varandras texter, diskutera olika lösningar på problem under vägen och inspireras av varandra. Ett romanprojekt måste få ta tid.

När duschen är klar är det dags att ta med sig alla erfarenheter och idéer in i själva skrivprocessen. Först skapar eleverna ett persongalleri, där huvudpersonen är central såklart. Sen skrivs den första dagboksuppdateringen direkt i iPaden. Eleverna måste inte ha en iPad eller dator. Men, vem skulle frivilligt skriva en roman på mellan 30-60 sidor för hand? Och hur gör man ändringar och förbättringar på ett smidigt sätt i en skrivbok?

Efter 6-8 veckor är arbetet klart och det är dags att språkstäda och sätta lite guldkant på texten. Här redigerar eleverna fortfarande i sitt textdokument. Därefter ska all text, och alla bilder, monteras i Book Creator. Här tittar vi tillbaka igen på hur proffsen gör. Hur sätter man en bok med god läsbarhet? Hur fungerar det här med bakgrundsfärg och olika typsnitt?

Bibblis

Till slut är boken klar att publiceras på Årstaskolans egna e-bibliotek Bibblis.se. Genom att ladda upp boken här kan vem som helst läsa den. Och eleverna kan läsa varandras böcker. Några har redan tidigare publicerade böcker under sin författarprofil

Viktor kan snart dela med sig av sin dagbok till precis vem som helst. Så fort den kommer ut på Bibblis skickar han nog en länk i sitt veckobrev. Och mormor får nog också ett mail. Kanske läser en elev i en annan klass boken. Om några år är det kanske tusentals som har valt att läsa Viktors bok. Och du, det är helt gratis!

På bibblis.se finns det lärarhandledningar till olika romanprojekt som Dagboken, Monstret, En bok du sent ska glömma mm. En extra #hi5 till min kollega Josef Sahlin som har skrivit lärarhandledningen till Dagboken.

Kommentera inlägget!