Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Barn som skapar dokumentationer

Mikaela Sveijer delar med sig av veckans tips för att göra barnen mer delaktiga i dokumentationsarbetet på förskolan.

Det är dags att låta våra barn bli producenter av digitalt material i stället för bara vara konsumenter. Jacob skrev ju i Digi-bloggens första inlägg om att låta barn skapa och berätta digitalt, och det går utmärkt att göra även med barn i förskolan. En lärplatta är ett enkelt verktyg för barn att använda och det är lätt att plocka fram mitt under pågående verksamhet.

Veckans tips den här veckan är kopplat till appen PicCollage - en app där man kan skapa egna dokumentationer med text och bild. Den används flitigt på våra förskolor landet runt, men mest av pedagoger. Den är användarvänlig och snabb att förstå sig på. Så vad är tipset..?

Jo! Att begära att barn i förskolan ska kunna skriva sin egen text till dokumentationen är i de flesta fall att sätta ribban lite för högt, men med diktafon-funktionen på tangentbordet så blir det mycket enklare. Barnet trycker helt enkelt på mikrofon-symbolen på tangentbordet och orden de säger omvandlas till text. Funktionen lämnar fortfarande en del att önska, och barn med ett otydligt uttal får kanske inte helt korrekt text skriven - men i de fallen kan man ju som pedagog hjälpa till och i efterhand korrigera texten något. Även om man behöver "hjälpa till" lite så får barnen får i alla fall känslan av att ha skrivit själva. Att göra barnen delaktiga i sin dokumentation gör att de får reflektera över sitt lärande och sin utveckling "här och nu" och inte som ofta i efterhand, genom en dokumentation som en pedagog gjort ur sitt vuxenperspektiv.

Mikaela Sveijer arbetar som förskollärare och IT-pilot i Knivsta kommun. Ni hittar henne även på Twitter; @IT_trollet

Kommentera inlägget!