Detta är ett inlägg från Digi-bloggen

Att leva i Kina

På fredag åker Karin Berg som arbetar på Schillerska gymnasiet, till Kina för att lära sig mer om hur Kina tänker kring skola och lärande. Men hur är det att leva i Kina? Med hjälp av digitala verktyg kan man ganska enkelt leva i det digitala Kina en dag eller två. Karin tipsar om hur du gör.

På fredag åker jag till Quangzou i Kina. Vi ska besöka skolor och se hur de arbetar kollegialt, med kreativitet, hur de arbetar digitalt och lite till. Inför resan har vi fått installera VPN på våra telefoner och datorer för att kunna komma åt det som är blockerat i Kina, som Google, Facebook, Skype med mera. Eftersom vår skola arbetar så mycket med google och vi har mycket sparat i det molnet vågar vi helt enkelt inte resa till Kina utan att kunna komma åt vårt material.

Resan till Kina fick mig att fundera på om inte det finns verktyg som gör att vi här kan uppleva hur det är att leva i Kina med den censur och de blockeringar som råder. Efter en diskussion med Jacob Möllstam hittade vi lite länkar och verktyg som skulle kunna ge elever möjlighet att uppleva hur det är att leva i en diktatur.

Great Firewall of China är en sida där man kan se om en sida är tillåten i Kina eller inte. Skulle man dessutom vilja känna hur det är att leva digitalt i Kina en dag eller två och sedan reflektera över vad begränsad information gör med demokratin och yttrandefriheten till exempel, kan man ladda ner och installera China Chanel en sk installer till Firefox. Så länge det är aktiverat så har du ett kinesiskt IP-nummer och då får du hela upplevelsen.

Till sist kan man reflektera över den här tabellen:

whatblocked1.png

Varför tillåter Kina mer traditionella tidningar när sociala medier förbjuds. Hur stor påverkan har Kina på aktörer som CNN HuffPost och NYT?

Karin Berg är lärare i Svenska, Religion och Medier, kommunikation och samhälle på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon driver också Skolsmedjan gör poddenSkolsverige och skriver krönikor i Skolporten. Vill du veta mer kan du läsa hennes blogg Fröken Bagares funderingar eller följa henne på Twitter @frokenbagare.

Kommentera inlägget!