Detta är ett inlägg från Avtalsbloggen

Sätt inte lärarna och eleverna på väntelista

Mathias Åström, förhandlingschef på Lärarförbundet.

Förhandlingschef Mathias Åströms löneblogg.

Den politiska situation som nu uppstått, där regeringens budget har fallit till förmån för alliansens budget och där extraval har utlysts i mars nästa år, kan få ödesdigra konsekvenser för lärarna och eleverna. Lösningarna för skolan känns längre bort än någonsin. Detta trots att det i mångt och mycket råder politisk samsyn kring vad som krävs för att lösa skolans utmaningar.

De flesta är i dag överens om att elevernas kunskapsresultat måste höjas och att vi måste få lärare att vilja stanna i yrket och fler unga att vilja bli lärare. Vi har inte varken råd eller tid att sätta lärarna och eleverna på väntelista hur länge som helst.

Häromdagen skrev Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och Lärarnas Riksförbunds ordförande tillsammans på DN Debatt, med budskapet att partierna nu inte får offra de viktiga sakfrågorna för den politiska prestigen:

"Få frågor har det senaste året uppmärksammats så mycket som krisen i skolan och vikten av att satsa på lärarna. Politiker på båda sidor om blockgränsen har talat om behovet av att lärarnas löner höjs – och nuvarande utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) gjorde redan före valet höjda lärarlöner till ett prioriterat vallöfte.

Väljarstödet för att satsa på lärarna är också mycket stort. I Göteborgs universitets nya undersökning om valets viktigaste frågor kom höjda löner för lärarna allra högst upp som enskild fråga. Att investera i lärarna – och därmed i höjda kunskapsresultat – är av strategiskt intresse för en kunskapsnation som Sverige."

Läs debattartikeln i Dagens Nyheter

Kommentera inlägget!