Detta är ett inlägg från Avtalsbloggen

Lärarna är de senaste årens lönevinnare

Förhandlingschef Mathias Åströms avtalsblogg.

När vi tittar på kommunernas satsningar på sina lärare under 2012-2014 så ser vi att alla kommuner - även de som har höjt lärarlönerna minst - ligger en bra bit över arbetsmarknadens snitt. Även då bara de förhandlade utfallen synas.

Till det kommer värdet av statliga satsningar och andra lokala satsningar utöver det som ingår i löneöversynen. Sedan 2012 har lärarna fått högre löneökningar än andra yrkesgrupper. Det är en stor framgång, men inte skäl nog att tycka att det är tillräckligt.

För vi ser samtidigt att det finns kommuner som inte verkar förstå, eller ta på allvar, att vi står inför en omfattande lärarbrist. Gemensamt för dessa kommuner är att den politiska ledningen fortfarande inte tar lärarförsörjningen på fullt allvar. Det är en verklighetsfrånvänd strategi.

Bland de som satsat mest under avtalsperioden finns Pajala, Stockholm, Kristinehamn och Oskarshamn. Ska de ha den fulla nyttan av de satsningar de gjort måste de fortsätta satsa. I botten hittar vi Sotenäs, följt av Vallentuna, Arjeplog, Degerfors, Haparanda och Burlöv. De har inte bidragit under avtalsperioden till att komma tillrätta med lärarkrisen i samma utsträckning som andra.

Läs mer i Lärarnas tidning, och se hur din kommun har satsat på sina lärare

Frågor & Svar