Detta är ett inlägg från Avtalsbloggen

​Högsäsong för lönesamtal

Mathias Åström och Anett Hallsten svarade på frågor om lön och gav sina bästa tips under förra veckans lönechatt.

Förhandlingschef Mathias Åströms löneblogg.

Många lärare på Sveriges skolor har precis haft, eller ska ha, lönesamtal med sin chef. I förra veckan chattade jag och regionombudsman Anett Hallsten om lärarlöner. Frågorna handlade nästan uteslutande om lönesamtalet. Den absolut vanligaste frågan var, i förenklad form: "Jag ska ha lönesamtal i morgon och undrar vad jag kan begära för lön?"

Svaret är att det beror på var du bor, hur efterfrågan på din lärarkategori ser ut i din kommun och hur lönestrukturen är där. Lönen sätts individuellt och det kan skilja från person till person hur mycket man får. Ett bra sätt är att kolla på verktyget Min lön på Lärarförbundets webbplats, lararforbundet.se/minlon. Här kan du titta på din egen kommun och jämföra med vad andra lärare inom samma kategori tjänar, samt jämföra det med andra närliggande kommuner.

På Lärarförbundets webbplats finns  många tips inför lönesamtalet samlade. Du kan också kontakta Lärarförbundets medlemsservice, på telefonnummer 0770- 33 03 03. Hit kan man ringa alla vardagar mellan kl 8-17.

Vilken lönestatistik ska du som lärare lita på?

Lita inte på första bästa lönestatistik som dyker upp när du googlar, eftersom det florerar webbplatser med allmän lönestatistik för alla yrkesgrupper, men som tyvärr inte är särskilt tillförlitliga och kan ge felaktiga uppgifter. Lärarförbundets statistik är pålitlig och ger en faktisk bild av vad folk har i lön i respektive åldersgrupp.

Hur lägger du fram att jag vill ha högre lön?

Ibland kan det kännas svårt att veta hur man ska lägga fram att man vill ha högre lön. Ofta handlar det om att med helt vanliga ord beskriva vad du gör, vilket ansvar du har tagit och hur du tycker att det ska påverka lönen. Och om att ställa frågan direkt till din chef: har jag rätt lön? Om du själv har tänkt ut vad du vill ha för lön, fråga din chef vad hen tycker att du behöver göra för att få den lönen.

Inget lönesamtal på din skola?

Varje år får vi också frågor från lärare som inte har lönesamtal på sin skola och som får sin lön tilldelat sig utan chans att påverka den i ett lönesamtal. Här finns en del att göra kring din skolas löneprocess.

Alla tillsvidareanställda har rätt till ett lönesamtal. Därför ska du be din chef om ett samtal. Är det svårt att få till det så vänd dig till din avdelning, som kan de ge dig stöd. Beskriv situationen på din skola för att se om avdelningen känner till problemet, och för att de ska kunna hjälpa både dig och din rektor.

Frågor & Svar