Detta är ett inlägg från Avtalsbloggen

7 bästa tipsen att höja lönen när du byter arbete

Så här års, nära terminens slut, är det ganska vanligt att lärare funderar över gå vidare inom läraryrket och byta arbetsgivare.

Du har säkert inte missat att vi i Lärarförbundet arbetar hårt för att lärares löner ska fortsätta öka. Det gör vi genom att påverka politiker och visa att en av de största orsakerna till den växande lärarbristen är just de låga lärarlönerna. Lärarförbundet kommer fortsätta att arbeta för att alla kommuner tar sitt ansvar och förstår att lärarlönesatsningar är absolut nödvändiga och avgörande.

Det finns även sätt för dig själv som individ att påverka din löneutveckling. Min kollega och ombudsman Robban Nilsson har sen tidigare tagit fram sju tips på hur du kan göra för att få en högre lön när du byter arbetsgivare. Använd och sprid dem gärna!

7 tips för att höja din lön när du byter arbetsgivare

1. Sök flera arbeten, gärna på fler orter. Med andra erbjudanden i ryggen är det lättare att förhandla om bra villkor.
  2. Förbered dig väl inför intervjuerna.
  3. Fundera i lugn och ro igenom vilken lön du är beredd att acceptera. Ha is i magen. Säg inte ja för snabbt.
  4. Skaffa dig kunskap om löneläget. Hur betalas lärare i regionen? Brukar arbetsgivaren betala bra löner? Ta tidigt kontakt med Lärarförbundets avdelning som har lokal kännedom.
  5. Acceptera inte argument om att lönenivån på arbetsplatsen hindrar arbetsgivaren från att ge dig den lön du begär. Lärarlönerna är för låga. Det är en viktig orsak till dagens lärarkris och måste rättas till.
  6. Om du inte kan få riktigt den lön du vill ha, fundera på om det finns andra förmåner som skulle kunna ingå i anställningsavtalet.
  7. Får du löften om framtida löneutveckling, var skeptisk. Alltför ofta uteblir den. Det är den lön som står på anställningsbeviset ni kommer överens om, ingen annan!

Kommentarer:

Rune Engström

Ännu inget svar från bloggaren på mitt inlägg från 23 februari.

• Skapad 2016-04-13 00:09
Ingalill
Ingalill Ahlin

Ska byta jobb vara enda alternativet för att höja sin lön? Stafettsystem inom lärarkåren?
Det har vi ju sett hur det gått inom andra yrkeskårer. Elever får ständigt nya lärare som "måste" sluta för att höja sin lön och tänka på "sitt". Kollegialt lärande och trygghet för nyutbildade minskar. Det finns bara förlorare med ett sådant system. Nej lön efter utfört arbete och förutsättningar är en självklarhet enligt mig

• Skapad 2016-03-20 17:15
Rune Engström

( fortsättning på nedanstående inlägg )........premierats. Tänk er äldre lärare med många års fullgott arbete som inte får del av extrapengarna. Nu blir det kanske lärare som hotar med att flytta som premieras istället. Eller nyare lärare som är bra på att marknadsföra sig själva.

• Skapad 2016-03-16 20:55
Rune Engström

Nu har det gått ungefär tre veckor sedan jag skrev nedanstående inlägg, men något svar om varför motionen avslogs har varken kommit hit eller till min mailadress i Katrineholms kommun. Om förstelärarpengarna och det nya statliga tillägget använts till att låta alla lärare med, till exempel, mer än 12 års erfarenhet förhandla upp sin lön hade det varit ett stort steg på vägen mot en karriärtrappa. Det hade verkligen varit individuell lönesättning där utfört arbete

• Skapad 2016-03-16 20:50
Rune Engström

Vi märker av lärarbristen mer och mer. I det läget kommer ett lönetillägg som, om jag räknar rätt, ska ges till cirka 40 procent av lärarna i grundskolan. Det var ett tag sedan jag läste kriterierna men jag uppfattade inte att erfarenhet och tid i yrket skulle spela in. Att stanna på en arbetsplats och i en kommun borde löna sig. En löneutveckling över tid har naturligtvis stor betydelse för yrkets attraktionskraft. Jag skrev en motion till förra kongressen där jag föreslog en karriärtrappa där alla, utöver den vanliga lönerevisionen, skulle få förhandla upp sin lön ett antal gånger under karriären. Motionen fick ett brett stöd i min kommun, Katrineholm men avslogs av kongressen. Motiveringen förstod jag inte.
Det nya lönetillägget som beslutats av regeringen kommer att slå väldigt snett och ställa till problem på skolorna. De flesta lärare är mycket skickliga och äldre lärare som haft en dålig löneutveckling i många år kommer att må dåligt om de inte får del av tillägget. Detta kan också drabba verksamheten på skolorna.
Hör gärna av dig om varför min motion avslogs.

• Skapad 2016-02-23 19:24
Anonym

Tycker att mitt fackförbund skulle uppmuntra kommuner att premiera sin personal som stannar kvar på sin arbetsplats!
Och glöm inte bort att fp oxå betalar sin medlemsavgift, varje månad!

• Skapad 2016-02-22 16:47

Kommentera inlägget!