Lärarförbundet
Bli medlem

Stockholmslärare får stipendium

Lärarförbundet Stockholm har genom tidigare donationer en stipendiefond som riktar sig till lärare, fritidspedagoger och förskollärare i grundskola. Stipendierna á 10 000 kronor delas ut i samband med Lärarförbundet Stockholms årsmöte varje år.

Årets stipendiater har nominerats till stipendiet och sedan valts ut av en jury inom Lärarförbundet Stockholm. Stipendierna delades ut på Vasateatern 11 februari på 2019 års årsmöte för Lärarförbundet Stockholm.

Stipendiaterna är

Måns Rybäck, lärare i idrott och hälsa på Husbygårdsskolan

Åsa Boman, förskollärare i förskoleklass på Carlssons skola

Måns Rybäck

Stort grattis Måns! Hur känns det att få Lärarförbundet Stockholms stipendium?

Tack så mycket! Jag blev både förvånad och överraskad när jag fick ett samtal från Lärarförbundet Stockholm som meddelade att jag var en av två utvalda stipendiater. Jag är väldigt smickrad och känner mig väldigt stolt över denna utmärkelse. Men utan mina fina elever och mina duktiga kollegor så skulle jag aldrig haft möjlighet att göra det jag gör, så jag är väldigt glad och tacksam att jag jobbar på Husbygårdsskolan, en skola som är full av kunskap, kärlek och värme.

Berätta lite om ditt arbete?

Jag har jobbat som lärare i snart 20 år och jag känner att jag lär mig något nytt varje dag. Och ingen dag är den andra lik brukar det heta och så är det verkligen för mig! Jag har arbetat i Husby sedan omkring 2005. Innan dess arbetade jag på skolor i Fisksätra i Nacka och i Farsta Strand.

Jag har en tjänst på Husbygårdsskolan som idrottslärare och förstelärare. Jag undervisar elever från år 1 till 9, vilket innebär at jag får träffa ca 200 härliga elever varje vecka! Jag har även ett ansvar för våra inriktningsdagar och våra energipass. Inriktningsdagarna som jag ansvarar för har idrottskoppling och finns alltid i år 8. Under den första delen av vårterminen kommer vi att åka till Kungsberget med ett stort gäng elever från år 8 och övernatta.

Energipassen innebär att alla elever i år 6-9 har extra pass med fysisk aktivitet vissa dagar varje vecka. Det är allt från yoga, hopprep, fotboll, basket och dans som eleverna får testa på. Detta är andra året som vi håller på med energipass och vi märker att eleverna blir piggare av att få mer fysiskt aktivitet i sin vardag.


Åsa Boman

Stort grattis Åsa! Hur känns det att få Lärarförbundet Stockholms stipendium?

- Tack! Det känns fantastiskt! Tänk att jag har en så fin kollega som tänkte på mig när hon såg er artikel om stipendiet på hemsidan. Det betyder allra mest! Jag känner mig verkligen uppskattad både som person och för det arbete jag gör på skolan. Att sen bli utvald av alla nominerade är jätteroligt och hedrande. Jag är både stolt och glad!

Berätta lite om ditt arbete?

- Jag är förskollärare och arbetar i F-1. I år arbetar jag i förskoleklassen och tanken är att jag ska följa med klassen och min kollega upp i åk 1. Jag och min kollega planerar tillsammans arbetet i klassen. Tillsammans med våra 6 andra kollegor i förskoleklassen planerar vi arbetet för hela årskursen. Vi arbetar tematiskt. I vår kommer vi att fördjupa oss i Östersjön och miljötänk kring den.

Att tillsammans med mina kollegor få planera, genomföra och vidareutveckla arbetet i förskoleklassen är så roligt och givande! Tillsammans är vårt ledord och det är när vi är tillsammans vi har som roligast!

Jag är arbetslagsledare för förskoleklassen. I den här rollen leder jag arbetet i arbetslaget, håller i våra konferenser och studiedagar, samt är länken till skolans styrgrupp. Jag är en del i ledningsgruppen, i vilken vi arbetar med skolutveckling.

Sedan i höstas är jag även förstelärare för förskoleklass och fritids. Det innebär att jag ska driva utveckling inom dessa två områden. Jag leder matematikkonferenserna för åk F-1. Jag leder arbetet kring att vidareutveckla fritids Röd tråd och pedagogiska planeringar till våra samverkansämnen samt kvalitetssäkringen. Allt i samråd med övriga pedagoger på fritids. Jag tillsammans med övriga förstelärare är med och driver skolutveckling gemensamt på skolan.

Åsa Boman driver också sedan 1,5 år tillbaka ett Instagram- och Facebook-konto tillsammans med en kollega. Kontot heter @kreativaklassrummet och där delar de med sig av tips och idéer från verksamheten verksamhet. Det kan vara skapande, svenska, matematik, värdegrund och handlar om både förskola, skola och fritids.



Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här