Bästa skolkommun 2020

​Kalmar hamnar i år på placeringen 9 i Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun. Det betyder att vi klättrat 9 placeringar från förra året. Rankingen visar att vi i Kalmar står oss bra i jämförelse med andra kommuner och att vi har en skola att vara stolta över.

Men det här gör inte att Kalmar kan luta sig tillbaka och känna sig nöjda. Bristen på behöriga lärare växer över hela landet och konkurrensen om de bästa lärarna är stenhård. Ska vi fortsätta att hamna på goda placeringar i Bästa skolkommun nästa år är det viktigt att Kalmar kan konkurrera med bra lärarlöner och en bra arbetsmiljö.

Vi lärare är nyckeln till att förbättra elevernas kunskapsresultat. Kalmar har duktiga lärare och skolledare med stort driv och engagemang, men skolan i Kalmar kommun måste prioriteras högre.