Lokala löneförhandlingarna för kommunala medlemmar avslutades i oenighet!

Lärarförbundet tvingades avsluta i oenighet av tre huvudskäl: 1. Brott mot god förhandlingssed. 2. Respektlöshet från arbetsgivarsidan för skrivningarna i HÖK 18 om erfarenhet, stabilitet och kontinuitet. 3. Oacceptabelt låg genomsnittsnivå på 2,2%.

Lärarförbundet i Huddinge anser att arbetsgivaren brutit mot god förhandlingssed, eftersom det saknades en vilja att med respekt möta det heltäckande lönebud, som vi i Lärarförbundets lokala styrelse lagt på våra medlemmar.

Vi upplever också en total brist på respekt för vårt gemensamma centrala kollektivavtal, HÖK 18, vad gäller hänsyn till erfarenhet, stabilitet och kontinuitet, i ett sätt att behålla och rekrytera behöriga och legitimerade lärare.

En genomsnittsnivå på 2,2% är den klart lägsta bland våra konkurrerande grannkommuner Stockholm, Haninge och Botkyrka. Eftersom inflationen ligger på 2,4%, har lärarna i Huddinge fått en reallönesänkning 2018. Dessutom har Huddinge lägst lärartäthet i landet. Vi tycker att Huddinge borde skämmas! Vad tycker du?