Information om covid-19 för lärare och skolledare (uppdateras löpande) →

”Lön hela dagen” 4 mars 2020 i Göteborg

8 mars är internationella kvinnodagen och uppmärksammas av TCO Göteborg som består av sex aktiva fackförbund.Kom med och visa ditt stöd i kampen för jämställdhet som är en fråga om mänskliga rättigheter och ligger till grund för vårt fackliga arbete för allas lika värde.

Göteborg 4 mars 2020

TCO Göteborg ordnar en aktivitet med föreläsningar, manifestation och en teaterföreställning.

Du som är medlem i något fackförbund inom TCO kan även ta en kollega som inte är medlem men kanske blivande medlem. Aktiviteten är kostnadsfri.

Vi inleder med tre föreläsningar kl 13 på bio Roy:

”Facket gör världen bättre och mer jämställt” - Union to union
"Sexuella trakasserier och visselblåsning i arbetsorganisationer - har #metoo rörelsen förändrat den processen? – Dr Linda Lane, universitetslektor och Ulla-Carin Hedin professor emerita vid institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

”Sverige - världens mest jämställda land? Om jämställdhetsintegrering som strategi och politik” - Kerstin Alnebratt, regionchef Sensus Västra Sverige, Fil. Dr genuskunskap och medförfattare till boken ”Feminism och byråkrati”.

”Lön hela dagen” manifestationen och fotografering genomförs kl. 17 på Götaplatsen. Med våra kroppar kommer vi att bilda en siffra som föreställer klockslaget efter vilket kvinnor arbetar gratis varje dag fram till kl 17. Förra året var det 16:06, årets siffra publiceras 3 mars 2020 på Sergels torg i Stockholm, fotograferingen arrangeras av Sveriges Kvinnolobby och rörelsen ”Lön hela dagen”.
Därefter går vi till Bio Roy för att se teaterföreställningen ”Föregångerskan” med Catherine Westling i en monolog som med humor och frenesi berättar en historia om fysikern Gulli Petrini, i kampen för en rättighet som vi ofta tar för givet men som vi idag mer än någonsin måste värna om.

Anmälan via Sensus, ”först till kvarn”: https://sensus.wufoo.com/forms/lan-hela-dagen

Välkomna önskar TCO Göteborg styrelse