Nyhetsbrev Lärarförbundet folkhögskola januari 2021

Vårterminen är igång och ute på våra skolor kämpar vi alla på i dessa annorlunda tider. Knappt hann året börja innan demokratin på andra sidan atlanten gick igenom ett stålbad som skvätte hela vägen hit. Ska vi se det positivt blev det faktiskt terminsstarten som kom att präglas av samtal om demokra

Vi lever fortfarande i en pandemi och varje folkhögskola förhåller sig till denna på olika sätt efter sina förutsättningar. Jag tror och hoppas att vi eftersom våren går ska få börja vara på skolorna och möta deltagarna på plats.

Årsmöte

Styrelsen för Lärarförbundet folkhögskola planerar som bäst för årsmötet som kommer att äga rum den 15/3 från kl 15.00-18.00. Forumet kommer att vara Teams. Kallelse och handlingar kommer i mejl samt läggs ut på hemsidan. Inför årsmötet kommer det, som tidigare informerats, hållas ett antal regionala förmöten med möjlighet att diskutera de olika förslagen med representanter från styrelsen alternativt diskutera fram nya motioner.

Har du redan nu något du vill motionera om skicka in det till: lararforbundet@folkhogskola.lararforbundet.se

Information om hur du ansluter till förträffarna kommer i samband med kallelsen, men datumen är följande:

v.7 Uppsala/Stockholm15/2 kl. 15.30 -17.00

v.7 Växjö16/2 kl. 15.30 -17.00

v.8 Umeå/Luleå 24/2 kl. 15.30 -17.00

v. 8 Falun/Karlstad 25/2 kl. 15.30 -17.00

v.8 Göteborg, Vänersborg 23/2 kl. 15.30 -17.00

v.9 Malmö 2/3 kl. 15.30 -17.00

v.9 Linköping 2/3 kl. 15.30 -17.00

Utbildningsveckan

Planeringen för utbildningsveckan är i full gång. Under hösten beslutade styrelsen att flytta på utbildningsveckan och vi hoppas att det i slutet av april, vecka 17, ska gå att genomföra den IRL. Plats för veckan är i dagsläget inte helt klart men ramarna för programinnehållet kan vi presentera. Vi kommer att erbjuda fyra utbildningar som var och en ligger på ligger på tre dagar, lunch till lunch.

• BAM - Bättre arbetsmiljö: grundkurs för skyddsombud (måndag-onsdag)
  • Ombudsutbildning anpassad för folkhögskolan (onsdag-fredag)
  • Att skola demokrater med tyngdpunkt på språkets betydelse och alla lärares roll i språkutveckling (måndag-onsdag)
  • Avslutning av den pågående Ny som folkhögskollärare (tisdag-torsdag)

Ytterligare information och anmälan kommer att skickas ut i februari.

Om pandemi-läget inte förändrats undersöker vi möjligheterna att så långt det går hålla utbildningarna digitalt.

Styrelsen genom Tomas Rosengren, ordförande

Frågor & Svar