Lärarförbundet Folkhögskolas nyhetsbrev maj 2022

Ett historiskt fackligt beslut är som är fattat samt Lärarförbundet Folkhögskolas utbildningsplaner för hösten är det huvudsakliga innehållet i detta sista nyhetsbrev innan sommaren.

Hej!

Vi går mot ännu ett läsårs slut och många av oss ser nog fram emot dagarna i hängmattan med den där boken jag ser ram emot att läsa eller lyssna på. Veckorna fram till dess brukar dock vara tämligen intensiva då omdömen ska sättas och kurser knytas ihop. Även Lärarförbundet Folkhögskolas styrelse är inne i en intensiv period. Vi har börjat planera stora delar av höstens verksamhet inom avdelningen vilket vi berättar mer om nedan. Men störst av allt är att ett historiskt beslut är fattat.

Sveriges Lärare är enade!

I lördags fattade Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund vid parallella kongresser det historiska beslutet att 1 januari 2023 bilda en ny gemensam facklig organisation för Sveriges alla lärare. Alla folkhögskolans lärare är givetvis inkluderade i detta och vi kommer i den nya organisationen bilda en riksförening, inte helt olik hur vi är organiserade idag. Vi blir ca 500 fler medlemmar och således starkare ända ner på lokal nivå. Avdelningens styrelse påbörjar med detta en dialog med förbundsstyrelserna i Lärarförbundet och LR samt kanslierna för att under hösten räta ut de frågetecken som finns för att vi ska fortsatt ska möta medlemmars behov på bästa sätt samt fortsatt vara en stark aktör på den folkbildningspolitiska arenan. Du kan läsa mer om beslutet här.

Utbildningar i höst

Utbildning är viktigt och avdelningen har ambitionen att alla lokala fackliga företrädare ska ha relevant utbildning. Det är en förväntan att du som lokalt ombud utbildar dig. Du har rätt att delta på arbetstid då utbildningen är en förutsättning för ditt lokala fackliga arbete. Avdelningen kommer i höst anordna följande utbildningar för dig som är lokalt ombud:

Skyddsombudsutbildning blir 11-12 oktober med en uppföljande eftermiddag den 11/11. Kursen är kostnadsfri, men arbetsgivaren står för tiden. Du läser mer om kursen och anmäler dig här

Arbetsplatsombudsutbildning kommer att gå av stapeln 10-12 oktober. Kursen är kostnadsfri, men arbetsgivaren står för tiden. Du läser mer om kursen och anmäler dig här.

Ombudsutbildningarna under hösten genomförs digitalt. Nästa vår i samband med utbildningsveckan erbjuds samma utbildningar på plats på en folkhögskola.

Ny i Folkhögskolan

Vi kommer i höst åter igen köra kursen Ny i folkhögskolan. Kursen för dig eller din kollega som inte arbetat jättelänge inom folkhögskolan som vill få en fördjupad inblick i och förståelse för folkhögskolans särart som utbildningsform, historiskt, pedagogiskt som ideologiskt. Kursen som går i två steg inleds med tre dagar på plats på en folkhögskola under v44, 31/10-2/11 och avslutas med tre dagar i samband med utbildningsveckan våren 23. Du kan läsa mer om kursen här.

Sommaren

Från den 17/6 till den 8/8 är styrelsen på sommarledighet. Det kommer att finnas viss jourberedskap fördelad på olika styrelseledamöter, men ärenden hanteras främst av våra regionkontor under perioden. All kontakt sker som vanligt via Lärarförbundet kontakt genom hemsidan eller på 0770 33 03 03.

Styrelsen önskar med detta en trevlig sommar!

• Skapad 2022-05-23
  • Uppdaterad 2022-05-23