Lärarförbundet Folkhögskolas nyhetsbrev augusti 2022

Hej Folkhögskollärare! Välkommen till en ny termin i folkhögskolan och ett nytt läsår där vi har stora som små saker på gång och där vi även står inför en del utmaningar.

Avdelningsstyrelsen har precis startat upp efter sommaren och på vår agenda inför hösten står fackligt arbete, utbildningar, medlemsmöten, ett riksdagsval och inte minst att snickra in Sveriges folkhögskollärare som riksförening i den nya organisationen Sveriges Lärare.

Ny termin, nya kollegor

Läsårets början är den tid på året vi oftast möter nya kollegor. Passa på att välkomna dessa i den lärarfackliga gemenskapen. Från och med nu finns inte heller någon konkurrenssituation med Lärarnas Riksförbund. Se till att samlas alla tillsammans så skapar vi bättre förutsättningar för ett fortsatt väl fungerande lokalt fackligt arbete när vi nu står i begrepp att gå över i en ny organisering.

Sveriges Lärare

I januari 2023 bildas formellt den nya gemensamma organisationen Sveriges Lärare. För oss i folkhögskolan kommer det innebära att vi övergår i en Riksförening liknande den nationella avdelning vi nu har för folkhögskollärare. Vi kommer bilda den tillsammans med de ca 450 LR-medlemmar som finns på landets folkhögskolor. Därför är det viktigt att vi redan nu ser till att arbeta inkluderande ute på skolorna, att vi kallar till gemensamma fackliga möten. Det kommer i höst släppas ett dialogmaterial till stöd för den här processen för att vi ska kunna lära känna varandra på vägen. Lite frågor och svar kring det nya finns redan här. Vi i styrelsen kommer löpande ha möten med representanter från LR centralt för att smidiggöra övergången på central nivå.

Utbildningar

Avdelningen arrangerar under hösten digitala utbildningar för arbetsplatsombud och skyddsombud med inriktning folkhögskola. Mer information om dessa skickas separat till er som är ombud. Vi arrangerar även kursen Ny på folkhögskola på plats på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv mån- ons v44. Där börjar platserna sina, men det går alltid att ställa sig på kö.

Besök på folkhögskolor

Vi i styrelsen försöker i den mån vi hinner besöka er ute på folkhögskolorna. Vi försöker bjuda in oss själva ibland, men ni är givetvis välkomna att höra av er till oss i avdelningen om ni vill ha ett besök, och om det är något särskilt ni vill ha ut av det, om ni vill prata lön, samverkan eller om ni bara vill ha hjälp att inventera eventuella fackliga behov. Vi försöker så gott vi kan att komma, och vi kan även vara med digitalt. Kontaktuppgifter och information hittar du här., eller via vår Facebook-sida.

Riksdagsvalet

I september går vi till valurnorna i ett riksdagsval som ingen riktigt vet var det kommer landa i för folkhögskolans del. Avdelningen försöker lyfta folkhögskolan i de kanaler vi har via Lärarförbundet centralt. Vi har säkerställt att även den nya organisationen kommer att ha en politik för folkhögskolan. Det är viktigt att vi även ute på varje folkhögskola ställer frågor till gästande politiker kring respektive partis hållning till folkhögskolan.

Facklig vägledning

Behöver du facklig vägledning ringer du i någon fråga ringer du alltid i första hand till Lärarförbundet kontakt på 0770 33 03 03 eller loggar in på www.lararforbundet.se/kontakt och använder webformuläret. Där kan de ofta svara på dina frågor, hjälpa dig direkt eller lotsa dig vidare till rätt ställe.

Lycka till med era nya och gamla deltagare!

Tomas Rosengren, ordförande

• Skapad 2022-08-17