Riktlinjer för Arvika i dessa coronavirus-tider.

Det är många som har frågor kring konsekvenserna för skolan gällande covid-19. Här följer information och råd från oss i Lärarförbundet Arvika.

I dessa dagar behöver vi mer än någonsin ställa upp och hjälpa varandra för att driva runt våra verksamheter. Grundskolan och förskolan är idag fortfarande i full gång men eftersom ingen får vistas där med förkylningssymtom så innebär det varierade storlekar av barn- och personalgrupper. Detta innebär att vi tillfälligt kan bli omplacerade till annan skola/förskola för att arbetsgivaren ska få ihop det hela. Detta har redan förekommit inom förskolan. Arbetsgivaren kan även behöva återkalla sedan tidigare beviljad semester pga dom särskilda omständigheterna.

Om du skulle bli tillfälligt omplacerad så kommer du fortfarande ha samma uppdrag som du är anställd för. En lärare blir inte flyttad till exempelvis vården, då måste arbetsgivaren förhandla först. Ni som arbetar på skolor som stängt eller eventuellt kommer att stänga har fortfarande arbetsplikt. Om inget annat besked ges så ska du gå till din arbetsplats som vanligt tills som sagt annat besked ges.

Lärarförbundet har bett hr-chef i Arvika, Andreas Solin, att se över möjligheterna för lärare, som har egna yngre barn hemma, möjlighet att kunna arbeta hemifrån med lön om grundskolan och/eller förskolan stänger. Arbetsgivaren arbetar med en plan för om även grundskolan och förskolan kommer att stänga.

Även vi i styrelsen måste dra vårt står till stacken och det betyder i nuläget följande:

1. Vi kommer inte att göra några arbetsplatsbesök under en period framöver.

2. Vi ställer in vår ombudsträff 1 april i samråd med arbetsgivaren. Ni som redan bokat vikarier tar kontakt med rektor och rådgör hur ni ska göra.

3. Vi ställer även in föreläsningen om hot och våld 1 april på Ritz.

Vi kommer boka in nya datum för ovanstående så snart vi vet mer.

Just nu kan vi inte svara på vad som gäller med vår bokning av Martina Haag 21 april på Ritz utan återkommer.

Håll er uppdaterade på Arvid, som anställd, och på kommunens hemsida för att veta vad som gäller just här och just nu. Som äkta Lärarförbundare så gäller våra ledord mer än någonsin: TILLSAMMANS är vi STARKA!