Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →

Vinstuttag får aldrig gå före skolkvalitet

Elevens lärande, utbildningens kvalitet eller skolans arbetsmiljö är viktigare än friskolors rätt att ta ut vinst. En begränsning av vinstuttag, som regeringens utredare föreslår, kan stoppa att pengar försvinner från friskolor, men vi vill främst fokusera på att förändra den orättvisa skolpengen.

En begränsning av vinstuttag i välfärden, som regeringens utredare Ilmar Reepalu nu föreslår, skulle kunna hindra pengar från att rinna ut ur systemet. Men det finns inga som helst garantier för att det skulle leda till högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad arbetsbelastning eller stärkt elevhälsa.

- Reepalus förslag om en begränsning av vinsterna löser inte skolans problem, det hjälper inte de skolor som hankar sig fram för att resurserna inte räcker till. Det ger inte per automatik en likvärdig skola. Det som däremot skulle hjälpa är ett finansieringssystem för skolan som bättre motsvarar de faktiska kostnaderna, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.

Förändra det orättvisa skolpengssystemet

Lärarförbundet vill hellre fokusera på är att skapa ett finansieringssystem för skolan som bättre motsvarar de faktiska kostnaderna. Som en bonus skulle det också kraftigt minska möjligheten att göra enkla vinster.

- Det nuvarande skolpengssystemet är djupt orättvist. Med det blir den enas nöd den andras bröd. I vissa skolor går ekonomin knappt ihop medans hos andra, flera friskolekoncerner, kan man göra stora vinster.

Genom att ha större klasser och lägre lärartäthet gör nuvarande skolpengssystem det lätt att göra vinst.

- När kommunerna tvingas höja skolpengen för att kompensera och finansiera de icke vinstdrivande skolorna höjs också skolpengen till de vinstdrivande. Inte för att deras faktiska kostnaderna ökar - utan för att systemet tillåter det.

Kommentarer:

August
August Nilsson

Det låter klokt att även förändra finansieringssytemet i linje med förbundets förslag, vi behöver en kombination av flera politiska reformer. Men jag kan inte se någon motsättning i att göra detta parallellt med en skarp vinstreglering som skapar bättre förutsättningar för professionen.

• Skapad 2016-11-12 17:38
August