Cecilia Johansson är vinnare av Guldäpplet 2015

​Årets vinnare av it–stipendiet Guldäpplet tilldelas Cecilia Johansson, lärare på Helenelundsskolan i Sollentuna. Hon tar emot priset för att hon hittar nya sätt att ta till vara alla elevers berättarglädje och kreativitet.

Prisceremonin för Guldäpplet gick av stapeln på Skolforum den 26 oktober och utdelades av Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet och Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund tillsammans med juryrepresentanter.

Cecilia Johansson, årets pristagare, är ämneslärare i svenska och historia, årskurs 7–9 på Helenelundsskolan i Sollentuna och fil lic i historia. Cecilia använder bloggar för att sporra elevernas kreativitet och berättarglädje. Hon har även forskat kring mötet mellan sociala medier och historieundervisningen.

- Årets pristagare är verkligt inspirerande lärare. De fångar upp och utmanar sina elevers intressen och behov. De speglar samtidigt en skola i förändring. Digitala språng sker idag i tidiga åldrar, samtidigt som många av årets nominerade visar hur utvecklingen tar fart i grundskolans senare år och på gymnasiet, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för Guldäpplet.

Nominerade till it- stipendiet 2015

De andra nominerade till Guldäpplet 2015 Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad, förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT och Tülay Gürgün, legitimerad modersmålslärare i turkiska, mediepedagog och skolbibliotekarie, Grindtorpsskolan i Botkyrka kommun.

– Läraryrket måste utvecklas som profession och i det arbetet spelar Guldäpplet en viktig roll. Guldäpplet är ett riktigt professionspris! Stort grattis till samtliga pristagare, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Guldäpplejuryns särskilda pris 2015

Guldäpplejuryns särskilda pris tilldelas i år, Micke Kring, it-pedagog på Årstaskolan i Stockholm för sitt arbete med digitalisering och webbaserade tjänster. Micke Kring är hubben för utveckling och drift av dessa tjänster i samarbete med kollegor.