​Vi är lärare - berättelser om och av lärare

Berätta om ditt senaste läsår, hur var det? Hur är det att vara lärare? Berätta med #viärlärare

I höst blir flera av Lärarförbundets förtroendevaldas berättelser en viral film. Redan nu får du förhandstitt på några av scenerna. Kanske känner du igen dig? Dela gärna din egen berättelse med #viärlärare.

Så här i slutet av läsåret vill vi på Lärarförbundet ta tillfället i akt och tacka för att du är en del av oss. Vi hoppas att du haft både glädje och nytta av ditt medlemskap.

Ju fler medlemmar vi är desto starkare blir vi att driva våra villkors - och professionsfrågor. Därför ska vi alltid ta tillfället i akt att fråga den kollega som ännu inte är medlem om han eller hon vill gå med i Lärarförbundet!

Att vara lärare

Alla har vi olika skäl till varför vi valde att bli lärare och medlemmar i Lärarförbundet, ibland kan valet varit medvetet och ibland är det slumpen som ligger bakom.

Under våren har därför ett stort arbete pågått bland flera av våra förtroendevalda, som från flera håll i landet har delat med sig av sina berättelser om varför de blev lärare, hur det hela startade! För att vara lärare är så mycket mer än bara ett yrkesval - det är en övertygelse och en livsstil.

Vi har också intervjuat flera lärare om deras driv. Bland annat berättar Jonas Monsén om att jobba med barn i utanförskap och Ann-Marie Körling om elevdemokrati. Flera av våra bloggare har också berättat om sin lärarresa. Vi ställde frågan "Varför blev du lärare?" till Line Isaksson, Jenny Edvardsson och Ellinor Lundsten som alla skrev ned sina historier.

jonas #viärlärare spridbild webb

Viral film

Dessa berättelser från de förtroendevalda blir till hösten en viral film och här får du en förhandstitt från några av scenerna. Vi är inte ensamma - vi är många, vi är olika och vi är en samlad kraft.

screenshot2 #viärlärare SPRID EJ

Dela med dig av din berättelse

Tisdagen den 22 augusti sätter vi igång arbetet för att sprida“Vi är lärare” brett! Vi kommer att lägga ut filmen i våra sociala medier och du får gärna hjälpa till att gilla och dela. Vi kommer att lägga ut länkar så att det blir lätt för dig att märka din profilbild med #viärlärare och det kommer att finnas bilder att dela. Självklart får du också på sociala medier berätta om ditt senaste läsår men också om förhoppningarna för det läsår som stunder under hashtag #viärlärare.

Här får du gärna vara med lite extra

Genom att maila 1-3 meningar till webbredaktionen@lararforbundet.se om hur det är att vara lärare, så deltar du ytterligare. Vi kommer då att skicka tillbaka en fin bild till dig i ett mail som du samtidigt samtycker till att den läggs ut på sociala medier. Det skulle vara fantastiskt om just du ville säga något om vårt yrke. Det kan vara ett minne, förväntningar eller förhoppningar, något om varför du blev lärare, på vilket sätt du tar ansvar i din vardag, eller om du hellre vill skriva något om varför facket är viktigt.

Att vara lärare är att vara del av något större. Tillsammans gör vi skillnad!

#viärlärare dela ej!