Vem sköter mitt jobb när jag är sjuk eller vabbar?

Det ska finnas en plan för hur din skola, förskola eller fritidshem gör om du blir sjuk en kortare tid eller måste vabba. Två lösningar är att ta in en vikarie eller att kollegor som är schemalagda att kunna rycka in vid bestämda dagar tar över dina arbetsuppgifter.

Även om man inte vet precis när, så vet man med säkerhet att lärare blir sjuka. Det bör finnas en plan för hur man löser korttidsfrånvaro. Det kan göras på olika sätt.

• Lärare anställs i sådan omfattning att de kan rycka in. Då ska det vara förutsägbart på vilken tid man ska vara beredd att ställa upp så att man i övrigt kan planera sitt arbete med planering, möten eller andra åtaganden.
  • Ett annat sätt är en utbyggd vikariepool, med personer som är väl introducerade i rutiner.

Det är ingen bra lösning att ha som idé att det ”ska lösas inom arbetslaget” i varje ny situation. Det medför att ingen kan förutsäga sin arbetsdag.

Du måste inte jobba när du är sjuk

Arbetsgivaren får fråga om du kan lösa en arbetsuppgift, till exempel att introducera en vikarie, men får inte sätta tryck på dig. Oftast är det dessutom att rekommendera att man vilar ordentligt i början av ett sjukdomsförlopp, både när det handlar om förkylningar och smärttillstånd. Du kan och bör oftast neka att arbeta om du är sjuk, men det finns små undantag.

Det är direkt ohälsosamt med en arbetsorganisation som förutsätter att du är tillgänglig även som sjuk, och än värre med en kultur där kollegor kräver av varandra att de ska jobba när de är sjuka.

Om du behöver en vikarie

Du måste inte själv introducera en vikarie. Får du frågan av arbetsgivaren att göra det är det upp till dig att säga ja eller nej. Vad vikarien ska göra varierar. Ibland är planeringen färdig och en annan lärare kan snabbt sätta in vikarien, ibland kan det vara läge att byta innehåll - kanske rent av ämne - för att lägga ut mer tid vid ett senare tillfälle. I vissa typer av organisationer, som fritids och förskola, går vikarien lämpligen parallellt med någon som är förtrogen med verksamheten.

Planerat för oplanerad frånvaro

Framför allt i grundskolans tidigare år finns bra exempel på skolor som organiserat sig så att den som är sjuk ska slippa introducera vikarier. Ett exempel är gemensamt framtagna ”vikarielektioner” med sådant som man tycker att alla elever förr eller senare ska gå igenom. Det kan handla om trafikvett med filmstöd och instuderingsfrågor, nutidstester eller "mattekluringar" för grupp, som vikarierna använder oavsett ämne. Andra skolor har gemensamma planeringar för lärare som jobbar parallellt, så att en annan lärare kan introducera vikarier i pågående arbete. Själva poängen är att det ska kännas som en lättnad den dagen man blir sjuk.

När du kommer tillbaka

Din arbetsplats plan för korttidssjukskrivningar bör omfatta avslutad sjukskrivning. Hur får du veta vad som gjorts och hur den sociala situationen fungerat? Om mycket arbete blivit ogjort kan det till exempel vara aktuellt att frigöra tid för lektioner som missats eller liknande, till exempel genom att avsätta lektioner från ämnen som de fått mer av när de varit borta. Du har ingen skyldighet att arbeta mer bara för att du varit borta, om inte din chef beordrar övertid.

Vikariesituationen en arbetsmiljörisk

För många lärare är en dålig organisation runt vikarier en arbetsmiljörisk.Det kan bli oförutsägbara dagar med stress som följd, motsättningar i arbetslag, arbetsanhopning för den som varit sjuk, tryck på närvaro även vid sjukdom... Alla dessa risker med vikariesituationen ska kartläggas och bedömas av arbetsgivaren tillsammans med skyddsombudet. Om dessa risker blir verklighet ska det göras en tillbudsanmälan så att arbetsgivaren uppmärksammas på frågan. Prata med skyddsombudet om du tycker att er organisation inte fungerar.

Kommentarer:

Anonym

Vems ansvar är det att en planering och material finns tillgängliga vid en lärares sjukfrånvaro, t ex vid vabb eller förkylning, om denne inte kan vara behjälplig? Ligger det på läraren att ha en pärm med färdiga klasslektioner eller ligger ansvaret på ämnesledare och/eller chef?

• Skapad 2015-03-24 17:37
Erik
Erik Hallsenius
Svar till Anonym

Hej
Det korta svaret på din fråga är att det är chefen som har det ansvaret. Rektor ansvarar för skolans inre organisation och verksamhetens organisering vid frånvaro är en del av organisationen. Det betyder naturligtvis inte att rektor själv behöver göra jobbet utan att man är ansvarig för att det finns en plan. Hur en sådan plan ser ut varierar naturligtvis med ålder på eleverna, ämnen, storleken på organisation (finns det många paralleller som kan och vill samplanera?) osv. Oavsett så ska planen inte förutsätta att den som är sjuk jobbar.

Artikeln har blivit delvis uppdaterad sedan du ställde din fråga.

/Erik Hallsenius, ombudsman

• Skapad 2015-04-10 11:16
Erik

Om Erik Hallsenius

Ombudsman som jobbar på Lärarförbundets centrala kansli med arbetsmiljöfrågor.