Världsfacket larmar - fackliga rättigheter kränks i allt fler länder

Världsfacket IFS (ITUC på engelska) släpper idag sin årliga rapport över läget för fackliga rättigheter och löntagares rättigheter. Det är överlag en nedslående läsning som visar på att allt fler länder i världen kränker rätten till organisering.

Världens 10 värsta länder för löntagare
Rapporten från Världsfacket IFS innehåller bland annat en lista över de 10 värsta länderna för löntagare. I två av dessa länder ger Lärarförbundet direktstöd till lärarfackliga organisationer, som är: Filippinerna och Colombia.

- Beskrivning som ges i rapporten överensstämmer med den bild vi själva har av läget, säger Joakim Olsson, Internationell sekreterare Lärarförbundet.

Joakim Olsson berättar vidare om skrämmande information som framkommer i rapporten.
- Det beskrivs också bland annat att tio fackligt organiserade lärare mördades i Colombia under 2018.

Lärarförbundets internationella engagemang
Vad gör då Lärarförbundet i frågan? Och bör ens Lärarförbundet agera i frågan?

Lärarförbundets internationella engagemanget har en direkt koppling till förbundets grundläggande stadgar, som handlar om solidaritet med både kolleger hemma på den egna arbetsplatsen - liksom med dem ute i världen.

Sedan flera decennier har förbundet givit stöd till andra lärarfack och samarbetat inom ramen för Education International (EI). När fack i andra länder upplever kränkningar och negativ utveckling, skriver vi protestbrev till landets regering, samt stödbrev till det utsatta facket. Våra konkreta biståndsinsatser inriktas också på att stärka de fackliga samarbetspartners i deras arbetssätt och metoder. Dessa olika stöd uppskattas enormt - särskilt det faktum att vi har uthållighet i vårt stöd och att vi engagerar oss i konkreta fall.

ITUC Global Rights Index 2019
Vill du veta mer om vad som framkommer i rapporten? Se bilaga till höger på sidan.