Vär(l)degrunden - En studiecirkel för alla lärare, skolledare och lärarstudenter

En studiecirkel om värdegrundsfrågor med globala perspektiv. Ambitionen är att inspirera och engagera i värdegrundsfrågor på arbetsplatsen, i undervisningen, i avdelningen m.m.

Studiecirkeln vänder sig till alla som är lärare, skolledare och lärarstudent. Materialet är flexibelt och kan användas utifrån gruppens önskemål, vilket innebär att gruppen själv väljer vilka frågor man vill arbeta med. Studiecirkelledare kan du som är medlem i Lärarförbundet vara, det innebär att du ordnar med det praktiska inför de fysiska träffarna bl.a.

Innehållet i träffarna bygger på deltagarnas reflektioner, kunskaper och engagemang att utveckla dessa frågor.

Teman

Lärare i en global värld, Mänskliga rättigheter, Världen i klassrummet, Hållbar utveckling, Rasism och främlingsfientlighet, Utbildning för alla -Agenda 2030, Diskriminering och likabehandling

Varje tema består av tre delar:

• Webbaserad inspiration och egenreflektion (innan man träffas i en grupp)
  • Fysisk träff med fortsatt reflektion tillsammans
  • Fördjupning för de som vill lära sig, hitta mer inspiration för engagemang eller material till undervisning (endast för medlemmar)

Kursansvarig Maria.karlsson@lararforbundet.se

Länk till temasidan