Valår, vägval för skolan – Per Söderpalm, tisdag den 3 maj

I september är det val i Sverige och skolan är en viktig fråga. Men hur förs debatten om skolan, och vad är det förstagångsväljarna anser vara viktigt.

Per Söderpalm är medieanalyschef på Kantar Public med särskilt fokus på anseende och omvärldsfrågor. Han ingår även i Kantar Publics opinionsgrupp inför det svenska valet 2022.

Per kommer ge oss ett nedslag i debatten innan valet och berätta om vad mätningarna säger om vilka frågor som väljarna tycker är viktigast med extra fokus på skolan. Lite om det politiska landskapet i stort, partierna och deras position och en närmare titt på de unga väljarnas syn på de viktigaste frågorna, däribland skolan och inte minst klimatfrågan.

Per kommer även visa vilka tendenser man ser just nu och om dessa kan ge någon vägledning om vart valet tar vägen i höst. Han berättar om vad våra folkvalda säger om skolan och vilket konflikttema som finns mellan de kanske främsta ”skolpartierna” Liberalerna och Socialdemokraterna. Du får veta om väljarna och media är intresserad av skolfrågan på den nivå som de borde vara. Och vilken roll har lärarna och skolan i det demokratiska samhället.

Se den inspelade föreläsningen

Föreläsningen med Per den 3 maj spelades in. Som medlem i Lärarförbundet kan du se föreläsningen i 30 dagar efteråt här.

Vårens inspirationskvällar

• Skapad 2021-11-10