Val till nationella organ görs på årsmötena

Det är lättare än någonsin att välja vilka du vill ska representera dig som medlem i Lärarförbundets nationella organ: förbundsrådet, avtalsdelegationen för SKL och kongressen. Nu kan alla medlemmar nominera vem de vill och röstningen sker sedan på din avdelnings årsmöte i mars.

För att göra det enklare för dig som medlem att engagera dig och på så sätt vara med och forma organisationen beslutade förbundsrådet hösten 2015 att ändra sättet att välja representanter till nationella organ i Lärarförbundet. Ändringen gick igenom 1 juli 2016 i och med en stadgeförändring.

Man beslutar på årsmötet

Istället för att fatta beslut på ett valkretsmöte kommer man nu att rösta fram representanterna på avdelningarnas årsmöten, alla som är medlemmar i avdelningen får då rösta.

Det kommer bara att gå att rösta på de som är nominerade. Vilka som är nominerade väljer medlemmarna själva genom att skicka in förslag. De nominerade blir sedan presenterade på lararforbundet.se så att alla medlemmar ska kunna läsa om och kontakta de nominerade. Från den 15 november kan du se alla nominerade kandidater.

Valberedningen tar fram förslag

Kretsens valberedning tar fram förslag utifrån de som är nominerade.

Kort kan man förklara den nya val-processen så här:

1. Medlemmar nominerar medlemmar de vill se i nationella organ
  2. De nominerade presenteras på lararforbundet.se
  3. Valberedningen i kretsen gör ett förslag till vilka de vill se som valda.
  4. Medlemmarna röstar på årsmötet fram vilka representanter de vill ha. Beroende på hur stor avdelningen är så viktas rösterna så att alla har lika stor möjlighet att få sina beslut igenom.
  5. Det slutgiltiga beslutet presenteras på lararforbundet.se

Spelar ingen roll var någon bor

En annan nyhet är att representanter numera inte är bundna till ett geografiskt område. Det betyder att du var du än bor i landet kan nominera vem du vill som är medlem till representant. På årsmötet kan du också rösta på vem du vill, från hela landet.

Det betyder att en person kan få många röster i flera olika valkretsar. Trots det kan man aldrig få mer än ett mandat utan då får någon annan den platsen. Det är valberedningarna som ser till att det blir rätt.

Kommentarer:

Carola
Carola Wedholm

Hej
Kan ni lägga in en länk till nomineringssidan i den här artikeln så det blir lättare att dela/sprida all info i ett?

• Skapad 2016-09-20 12:53
Carola

Om Carola Wedholm

Förskollärare, förskolechef på Föräldrakooperativet Kattungen i Stockholm. Förtroendevald i Privata teamet som stöttar medlemmar i alla skolformer inom fristående verksamhet samt styrelseuppdrag i Stockholm och Lärarförbundet Skolledare, centralt och lokalt. Brinner för professionsfrågor, arbetstid och organisationsutveckling. Övriga uppdrag bl.a Lärorik förskola och kursledare.