Utbildning: Ny som skolledare

Målet med kursen är att skapa ökad medvetenhet om skolledaruppdraget samt belysa behovet av samspel mellan skolledare och lärare, yrkesutövare inom samma profession.

Det här är en kurs för dig som nyligen tillträtt en skolledartjänst och som vill ha inspiration och stöd i den nya yrkesrollen. Under kursen behandlas bland annat hur skollagen står sig i förhållande till annan lagstiftning och den egentliga innebörden av att ha ansvar för den inre organisationen. Du får också tillfälle att forma en vision för ditt ledarskap och den verksamhet du leder. Kursledarna är yrkesverksamma skolledare.

Mål:

Syftet:

• få ökad insikt om rektorns och förskolechefens dubbla uppdrag enligt styrdokumenten
  • få diskutera innebörden av att leda och samordna en pedagogisk verksamhet med fullt ansvar för den inre organisationen
  • få reflektera över sitt eget ledarskap i relation till huvudman och medarbetare
  • erbjuda en mötesplats för skolledare i Lärarförbundet

Vem kan gå?
Du som är skolledarmedlem och inom det senaste året har tillträtt din skolledartjänst, har företräde till kursen. Utbildningen är gratis och Lärarförbundet bjuder på mat, resa och logi. (Logi erbjuds endast medlemmar boende utanför Stockholmsområdet). De flesta arbetsgivare betraktar kurserna som kompetensutveckling och därför bör du kunna delta i tjänsten.

Se datum och anmäl dig här.

Kontaktperson:
Anne Dahlberg

Kommentarer:

Anna
Anna Holter

Hur sker urvalsprocessen? Vad är det som avgör om jag blir antagen eller inte?

• Skapad 2017-08-22 11:08