Utbildning: Chef & Ledarskap - Ny som skolledare

Målet med kursen är att skapa ökad medvetenhet om skolledaruppdraget samt belysa behovet av samspel mellan skolledare och lärare, yrkesutövare inom samma profession.

Det här är en kurs för dig som är ny i rollen som skolledare och som vill ha inspiration och stöd i den nya yrkesrollen. Under kursen tar vi upp hur skollagen står sig i förhållande till annan lagstiftning och innebörden av att ha ansvar för den inre organisationen. Du får också tillfälle att forma en vision för ditt ledarskap och den verksamhet du leder. Kursen leds av yrkesverksamma skolledare

Målet med kursen är att skapa ökad medvetenhet om vad skolledaruppdraget kräver samt behovet av samspel mellan skolledare och lärare, yrkesutövare inom samma profession.

Kursen syftar till att du ska

• få ökad insikt om rektors dubbla uppdrag enligt styrdokumenten
  • få diskutera innebörden av att leda och samordna en pedagogisk verksamhet med fullt ansvar för den inre organisationen
  • få reflektera över ditt eget ledarskap i relation till huvudman och medarbetare
  • erbjudas en mötesplats för skolledare i Lärarförbundet Skolledare

Vem kan gå?
Du som är medlem i Lärarförbundet Skolledare. Eftersom kursen till övervägande delen är att betrakta som kompetensutveckling förutsätter vi att deltagandet kan ske i tjänsten. Lärarförbundet står för konferenskostnader, resor och logi (generellt erbjuds logi endast medlemmar utanför Stockholmsområdet).

Se datum och anmäl dig här.

Kontaktperson:

Kommentarer:

Anne

Hej!
Nästa utbildning är den 17-18 oktober 2019 i Stockholm.

Hälsningar

• Skapad 2019-06-19 16:25
Ing-Marie
Ing-Marie Olsén

Hej! Kommer denna kurs att gå snart igen? Intresserad

• Skapad 2019-06-19 13:25
Anneli
Anneli Seilitz

Hej finns platser kvar?

• Skapad 2018-10-04 13:36
Anna
Anna Holter

Hur sker urvalsprocessen? Vad är det som avgör om jag blir antagen eller inte?

• Skapad 2017-08-22 11:08