”Undervärdera inte din kompetens”

Det finns många anledningar att prata lön. Kanske förbereder du dig inför ditt lönesamtal? Du kanske söker ditt första jobb? Eller funderar du på att byta jobb? Vi vet att din lön är viktig. Därför vill vi ge dig dom bästa tipsen inför kommande löneförhandlingar.

Under en vecka har vi satt din lön lite extra i fokus för att tipsa, stötta och ge dig de rätta verktygen inför din kommande löneförhandling. Oavsett om du söker ditt första jobb, undrar var du ska begära när du byter jobb eller vill ha högre lön på din nuvarande arbetsplats – har vi samlat de bästa tipsen från vår lönevecka här.

Undervärdera inte dig själv. Se till dina styrkor och kvaliteter. Vad har du gjort som har varit bra under det gångna året?

Anders Öberg, facklig vägledare och lönecoach på Lärarförbundet Kontakt ger tips inför lönesamtalet under vår livesändning om lön på Facebook. Här tillsammans med löneexpert och ombudsman på Lärarförbundet, Robban Nilsson.

Lönetips 1: Hur argumenterar du för högre lön?

Lönetips 2: Vad tittar chefen på inför ditt lönesamtal?

Lönetips 3: Kan du påverka din lön efter lönesamtalet?

Missa inte dina medlemsförmåner

Är du inte redan medlem så se till att bli det, då får du tillgång till vårt lönestatistikverktyg - Min lön och personlig lönecoachning. Blir du medlem nu så är medlemsavgiften gratis i sex månder. Genom verktyget Min lön, kan du jämföra löner efter lärarkategori, ålder, ort och arbetsgivare. Personlig lönecoachning är en rådgivning vi erbjuder där du kan få tips och stöttning inför din kommande löneförhandling eller få svar på frågor om hur din lön påverkas om du blir du är sjukskriven eller ska vara föräldraledig.

• Skapad 2019-02-03
Frågor & Svar